آذربایجانایران

کلانتری: اگر دریاچه اورمیه از بین برود، تبریز باید تخلیه شود

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران هشدار داد که اگر دریاچه اورمیه واقعا از بین برود، شهر تبریز باید تخلیه شود که حداقل 1000 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران اظهار داشت: اگر دریاچه اورمیه واقعا کامل خشک شود و از بین برود، شهر تبریز باید تخلیه شود. درصورتی‌که این تخلیه امکان‌پذیر باشد، حداقل 1000 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

براساس گزارش امروز دوشنبه 15 آگوست سایت «انصاف‌نیوز»، وی در میزگردی که توسط این رسانه برگزار شد، همچنین گفت: اگر دریاچه اورمیه احیا نشود، هیچ حکومتی نمی‌تواند در ایران دوام بیاورد. شما نمی‌توانید برابر سیل مهاجرت میلیون‌ها نفر مقاومت کنید.

او در ادامه تاکید کرد: حکومت جمهوری اسلامی ایران همانطور که از روی نادانی دریاچه را خشک کرده، مجبور و موظف است تحت هر شرایطی و با هر هزینه‌ای آن را احیا کند و گرنه امنیت زیستی چندین میلیون نفر ساکنان اطراف دریاچه اورمیه از بین می‌رود.

مدیر اجرایی سابق ستاد احیای دریاچه اورمیه افزود: سال 1376 که در وزارت کشاورزی مشغول به کار بودم، مرحوم مهندس جواهری، مشاور آب این وزارتخانه گفت که «من به شما هشدار می‌دهم دریاچه اورمیه‌تان با حساب و کتابی که من کردم تا سال 1395 خشک می‌شود

وی ادامه داد: با مستندات ایشان ظاهرا موضوع درست بود. در جلسه‌ای با ایشان و دکتر بای‌بردی (کارشناس آب و خاک) به این نتیجه رسیدیم که با توجه به ورودی و تبخیر آب و سدهای ساخته‌شده (و در دست ساخت) این هشدار کاملا درست است و با این روند تا سال 95 دریاچه قطعا خشک می‌شود.

گفتنی است عیسی کلانتری شش سال پیش نیز با بیان اینکه «تنها دو کشور (ایران و مصر) در جهان وجود دارد که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های سطحی در معرض بحران جدی قرار گرفته‌اند»، هشدار داد: اگر فکری برای بحران آب نکنیم 25 سال دیگر، باید 50 میلیون ایرانی از این کشور مهاجرت کنند و مهاجرت تبعات وحشتناکی دارد تا جایی که شاید چیزی به نام ایران دیگر وجود نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا