آذربایجانخاورمیانه

کنفرانس “ترکمن‌های عراق و جهان ترک” در آذربایجان برگزار شد

سیاستمداران و دانشگاهیان از آذربایجان و عراق در کنفرانس "ترکمن های عراق و جهان ترک" که توسط مرکز تحلیل روابط بین‌المللی آذربایجان و مرکز بین‌المللی چندفرهنگی آذربایجان برگزار شده بود، شرکت کردند.

فرید شفی‌یف، رئیس هیئت مدیره مرکز تحلیل روابط بین الملل آذربایجان، گفت که این کنفرانس یک رویداد فرهنگی و علمی بود نه سیاسی.

او با بیان اینکه به تمامیت ارضی همه کشورها احترام می گذارند و روابط خوبی با عراق دارند، خاطرنشان کرد: ترکمن های عراق و آذربایجانی ها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

ارشاد صالحی، رئیس سابق جبهه ترکمن های عراق و نماینده کرکوک در پارلمان این کشور، گفت که ترکمن های عراق و آذربایجانی ها برادر یکدیگر هستند.

صالحی با بیان اینکه برای تقویت بیشتر روابط ترک‌های آذربایجان و ترکمن‌های عراق تلاش می‌کنیم، گفت: با همکاری یکدیگر می‌توانیم صلح، ثبات و آرامش را در این جغرافیا برقرار کنیم، اگرچه مرزهای ما دور است، اما قلب‌هایمان نزدیک است.

او درباره وضعیت ترکمن‌ها در عراق گفت: دولت‌های ترکیه و آذربایجان از ما می‌خواهند که از تمامیت ارضی عراق دفاع کنیم، ما از تمامیت ارضی عراق دفاع می‌کنیم، اما دولت عراق نباید حقوق ترکمن های عراق را زیر پا بگذارد.

شمس الدین کوزجی، رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی کرکوک، گفت که ترکمن های عراق بخشی از ترک های آذربایجان هستند. امیدوارم روابط ما ادامه پیدا کند.

این همایش با برگزاری پنل هایی با موضوعات «روابط فرهنگی ترکمن های آذربایجان و عراق»، «جایگاه ترکمن های عراق در جهان ترک»، «ترکمن های عراق امروز»، «میراث فرهنگی ترکمن های عراق و آذربایجان» ادامه یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا