آذربایجانجهانسیاست

کنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه ترکیه و آذربایجان در مورد قره‌باغ، افغانستان و شورای تورک 

وزرای خارجه ترکیه و آذربایجان، دوشنبه ۵ مهر، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در دولما باغچه، جایی که نشست فوق العاده وزیران خارجه شورای تورک برگزار شد، شرکت کردند. 

وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه ۵ مهر گفت: “ما می خواهیم قره باغ دیگر نه با بی ثباتی و درگیری، با صلح و توسعه یاد شود. اکنون منطقه باید وارد روند عادی سازی شود. در حال حاضر فرصت های جدیدی برای همکاری و رفاه منطقه ای بوجود آمده است.”

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در دولما باغچه، جایی که نشست فوق العاده وزیران خارجه شورای همکاری کشورهای تورک زبان (شورای تورک) برگزار شد، شرکت کردند.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه مقدمات هشتمین اجلاس سران کشورهای شورای تورک که ۱۲ نوامبر در استانبول برگزار می شود نیز مورد بحث قرار گرفت، اظهار داشت که در این اجلاس قدم‌های تاریخی برای شورا برداشته می شود.

وی اظهار داشت که ۲۷ سپتامبر یک تاریخ معنی دار برای جهان تورک است؛ زیرا سی امین سالگرد استقلال تورکمنستان و شروع جنگی که منجر به آزادسازی قره باغ از اشغال شد، است.

چاووش اوغلو با بیان اینکه اعضای شورای تورک مانند جامعه بین المللی انتظارات و نگرانی های مشابهی در مورد افغانستان دارند، گفت: “جلوگیری از بحران انسانی و سقوط اقتصادی، حفاظت از حقوق بشر از جمله حقوق اقلیت ها و زنان، جلوگیری از موج مهاجرت نامنظم، جلوگیری از تجدید حیات تروریسم. برای این منظور، ایجاد یک دولت فراگیر در کشور و عملکرد مکانیسم دولتی مهم است.”

چاووش اوغلو با بیان اینکه اقدامات قابل انجام در این زمینه در این نشست مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: “ما خواستار همبستگی با کشورها، به ویژه کشورهای همسایه هستیم که از مهاجرت های نامنظم رنج می برند. ما در مورد آنچه در مبارزه با تروریسم می توان انجام داد گفتگو کردیم. بیانیه مشترکی نیز که تأکید بر این موضوعات دارد، پذیرفته شد.”

جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان نیز با تأکید بر اینکه امروز یک روز مهم برای آذربایجان است، اظهار داشت: “یک سال پیش، در واکنش به حمله نظامی ارمنستان، ارتش جمهوری آذربایجان به دستور الهام علی اف، فرمانده کل نیروهای مسلح ضد حمله‌ای را آغاز کرد و به اشغالی که نزدیک به ۳۰ سال به طول انجامید، پایان داد.”

بایراموف با اشاره به اینکه آنها امروز یک جلسه بسیار مهم برگزار کردند، گفت: “همه وزیران نگرانی ها و دیدگاه های خود را بیان کردند. پس از این جلسه، بیانیه‌ای در مورد وضعیت افغانستان پذیرفته شد. من مطمئن هستم که همه کشورهای عضو با هماهنگی کار خواهند کرد و ما به نیابت از مردم افغانستان به کار خود بدون خستگی ادامه می دهیم.”

بایراموف با یادآوری اینکه شورای تورک در جنگ دوم قره باغ نیز از آذربایجان حمایت کرد، اظهار داشت که آنها به این حمایت اهمیت می دهند.

بایراموف اظهار داشت که هدف اصلی امروز آذربایجان بازسازی کامل مناطق آزاد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا