جهان

کیم جونگ اون از «معجزه» پیروزی بر کرونا خبر داد و خواهرش سئول را به انتقال ویروس متهم کرد

کیم‌جونگ اون، رهبر کره شمالی، از «پیروزی خیره‌کننده» کشورش علیه کرونا خبر داد و مدیریت کرونا در کره شمالی را «معجزه‌ای بی‌سابقه در تاریخ بهداشت جهانی» دانست. همزمان خواهرش کره جنوبی را به عنوان عامل شیوع کرونا در کره شمالی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم جونگ‌اون روز چهارشنبه در جلسه‌ای با حضور مقام‌های بهداشتی و متخصصان این «پیروزی» را اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، رهبر کره شمالی گفته است: «پیروزی به دست آمده توسط مردم ما یک رویداد تاریخی است که بار دیگر عظمت دولت ما، سرسختی رام‌نشدنی مردم ما و آداب و رسوم زیبای ملی را که به آن افتخار می‌کنیم به جهانیان نشان داد.»

کره شمالی یکی از اولین کشورهای جهان بود که مرزهای خود را در ژانویه ۲۰۲۰ پس از شناسایی ویروس کرونا در کشور همسایه خود، چین، بست و اولین مورد ابتلا به کرونا را بیش از دو سال بعد در ۱۲ می سال جاری اعلام کرد.

با اعلام شیوع کرونا در کره شمالی، خود کیم جونگ اون شخصا مدیریت مبارزه با همه‌گیری این ویروس را برعهده گرفت.

با این حال، پیونگ‌یانگ از روز ۲۹ ژوئیه تاکنون هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کرونا در کره شمالی را گزارش نکرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، این کشور از پایان ماه آوریل تاکنون نزدیک به ۴.۸ میلیون «مورد تب» را ثبت کرده است؛ عبارتی که به جای ابتلا به کرونا گفته می‌شود.

همچنین این کشور رسما فقط ۷۴ مورد مرگ و میر ناشی از کرونا را اعلام کرده که نرخ رسمی مرگ و میر کرونا در کره شمالی را ۰.۰۰۲ درصد نشان می‌دهد.

 

خبر بیمار بودن خود رهبر کره شمالی و اتهام علیه کره جنوبی

بر اساس گزارش دیگری از خبرگزاری رسمی کره شمالی، خواهر بانفوذ رهبر این کشور فاش کرد که کیم جونگ اون خودش به کرونا مبتلا شده بود.

کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی گفت که برادرش «در روزهای این جنگ قرنطینه، از تب‌های شدید رنج می‌برد ولی او نمی‌توانست لحظه‌ای دراز بکشد، زیرا به افرادی که مسئول آنان بود فکر می‌کرد.»

در حالی که وضعیت سلامتی کیم جون اونگ مورد توجه ناظران بین‌المللی است و کره شمالی کمتر در این زمینه اطلاعاتی منتشر می‌کند، این اولین بار است رسما ابتلا به کرونای رهبر کره شمالی اعلام می‌شود.

کیم یو جونگ همچنین کره جنوبی را به شیوع کرونا در کره شمالی با ارسال بروشورهای تبلیغاتی از طریق بالن، متهم کرد.

پیشتر پیونگ یانگ «چیزهای خارجی» در نزدیکی مرز با کره جنوبی را به ایجاد شیوع کرونا در کره شمالی متهم کرده بود؛ ادعاهایی که سئول آن را رد کرده است.

با وجود یک ممنوعیت اعمال‌شده در سال ۲۰۲۱، فعالان کره جنوبی همچنان به ارسال بالن‌های حاوی اعلامیه و اسکناس دلار به کره شمالی ادامه می‌دهند که باعث اعتراض پیونگ یانگ می‌شود.

خواهر و مشاور کیم جونگ اون با محکوم کردن «جنایت علیه بشریت» از سوی کره جنوبی، سئول را به «مقابله به مثل شدید» تهدید کرد.

وزارت اتحاد کره جنوبی این «اتهامات بی‌اساس» و «نظرات بی‌ادبانه و تهدیدآمیز» پیونگ یانگ را رد کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت که اعلام پیروزی کره شمالی در زمینه مبارزه با کرونا، نشان‌دهنده تمایل این کشور به روی آوردن به دیگر اولویت‌هایش از جمله آزمایش‌های هسته‌ای است.

همچنین این اعلام پیروزی در حالی است که کارشناسان سلامت، از جمله ناظران سازمان جهانی بهداشت، نسبت به آمار سلامت پیونگ یانگ و کنترل شیوع این بیماری شک دارند.

به گفته کارشناسان، بیمارستان‌های کره شمالی مجهز نیستند و بخش‌های مراقبت‌های ویژه کمی دارند و در این کشور هیچ دارو یا واکسنی برای ویروس کرونا در دسترس نیست.

آمارهای کره شمالی از آنجا عجیب به نظر می‌رسد که کره جنوبی همسایه کره شمالی، که دارای سیستم بهداشتی کارآمد و نرخ واکسیناسیون کرونای بالایی است، دارای نرخ مرگ و میر ۰.۱۲ درصد برای کروناست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا