ایران

ادامه احضار و بازداشت شهروندان بهائی؛ هویت ۴۶ نفر از محروم‌شدگان از تحصیل مشخص شد

همزمان با ادامه احضار و بازداشت شهروندان بهائی در ایران، وب‌سایت حقوق بشری هرانا از مشخص شدن هویت ۴۶ نفر از شهروندان بهائی محروم شده از تحصیل خبر داد.

در ادامه فشارها، حنان هاشمی، شهروند بهائی زندانی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز، در تماس تلفنی با خانواده خود از اعمال فشار برای اخذ اعترافات اجباری خبر داده است.

پنج شهروند بهائی در شیراز روز ۲۸ تیر بازداشت شدند که دو نفر در روزهای اخیر با وثیقه آزاد شدند، اما سه نفر دیگر همچنان زندانی‌اند.

در روزهای گذشته همچنین گزارش‌هایی نیز درباره احضار تعدادی از بهائیان به ادارات اطلاعات منتشر شده است.

در هفته‌های اخیر ده‌ها شهروند بهائی در ایران به بهانه‌های مختلف بازداشت شده‌اند. از جمله روز نهم مرداد فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت و عفیف نعیمی، سه تن از مدیران سابق جامعه بهائی ایران موسوم به «یاران»، در تهران و کرج بازداشت شدند. این سه نفر پیش از این نیز در سال ۸۷ بازداشت و حدود ۱۰ سال را در زندان سپری کرده بودند.

سیمین فهندژ، نماینده جامعه بهائی در سازمان ملل، روز چهارشنبه در توییتی خبر داد بود که دستکم ١٢۵ مورد سرکوب بهائیان تنها در ١٠ روز از ایران گزارش شده است.

او تاکید کرد که این شهروندان بهائی یا دستگیر شده‌اند، یا منازلشان مورد یورش و تفتیش قرار گرفته یا اموالشان مصادره شده و یا از ورود به دانشگاه محروم شده‌اند.

در هفته‌های اخیر و پس از اعلام نتایج کنکور مانند سالیان گذشته مشخص شده که تعدادی از شهروندان بهائی با عناوین مختلفی ازجمله «نقص پرونده» از ادامه تحصیل منع شده‌اند.

سایت هرانا نوشت که هویت ۴۶ نفر از شهروندان بهائی محروم شده از تحصیل از مشخص شده است.

روز ۱۱ مرداد ماموران امنیتی در روستای روشنکوه مازندران، به محل سکونت بهائیان حمله و تعدادی از خانه‌های آنان را تخریب کردند.

علاوه بر فشارهای فزاینده‌ای که علیه شهروندان بهائی در ایران صورت می‌گیرد، در چند سال اخیر بر موارد مصادره اموال آنان به سود «ستاد اجرایی فرمان امام» نیز افزوده شده است.

نماینده جامعه جهانی بهائی در ژنو در خرداد ماه در جریان چهل و نهمین نشست حقوق بشر سازمان ملل، با اشاره به تمایل فزاینده مقام‌های جمهوری اسلامی به مصادره دارایی‌های بهائیان گفته بود که افزایش احکام مصادره اموال بهائیان «ستاد اجرایی فرمان امام» را غنی‌تر می‌کند.

او خبر داده بود که بیش از هزار بهائی در انتظار حکم دادگاه هستند.

روز اول مرداد وزارت خارجه کانادا از آزار سیستماتیک بهائیان در ایران ابراز نگرانی کرده بود. وزارت خارجه بریتانیا هم روز ۱۴ مرداد در بیانیه‌ای از موج جدید بازداشت شهروندان و رهبران جامعه بهائی و تخریب خانه‌ها و مصادره زمین‌های بهائیان در روشنکوه مازندران ابراز نگرانی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا