جهانسیاست

گئورگی گاخاریا، نخست وزیر گرجستان استعفا داد

گئورگی گاخاریا، نخست وزیر گرجستان روز پنجشنبه ۳۰ بهمن، به دلیل اختلافاتی که در رابطه با بازداشت رهبر حزب مخالف داشت، استعفا داد.

گئورگی گاخاریا، نخست وزیر گرجستان روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در گفتگو با خبرنگاران در تفلیس، پایتخت این کشور، اظهار داشت که به دلیل اختلافاتی که با تیمش در مورد حکم بازداشت علیه نیکا ملیا، رئیس حزب «جنبش ملی اتحاد»، حزب اصلی مخالف در کشور داشت، از سمت خود استعفا داد.

گخاریا با انتقاد از تصمیم بازداشت نیکا ملیا، گفت که در حال حاضر تنش های سیاسی در کشور وجود دارد و این تصمیم تنش را بیشتر می کند.

وزارت کشور گرجستان نیز اعلام کرد که تصمیم بازداشت نیکا ملیا پس از استعفای گاخاریا به طور موقت به تعویق افتاد.

سایر احزاب مخالف نیز روز گذشته نسبت به حکم بازداشت دادگاه شهر تفلیس علیه ملیا واکنش نشان دادند.

بر اساس قانون اساسی گرجستان، حزب حاکم رویای گرجستان باید ظرف یک هفته کاندیدای نخست وزیری جدید و لیست کابینه جدید خود را به سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور ارائه دهد.

هزاران نفر در اعتراض به نشستن سرگئی گاوریلوف، عضو هیئت روسی، عضو حزب کمونیست و معاون دومای دولتی روسیه بر صندلی رئیس مجلس گرجستان در جلسه بیست و ششمین مجمع عمومی بین پارلمانی ارتدوکس در گرجستان در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۹، به خیابان‌ها ریخته بودند.

نیکا ملیا که به جرم تحریک معترضان بازداشت و بعداً با قرار وثیقه آزاد شد، هنگامی که وثیقه را تودیع نکرد دوباره بازداشت شد.

به درخواست دادستانی ارشد گرجستان، حزب حاکم رویای گرجستان، که اکثریت آرا را داشت، روز گذشته در جلسه فوق العاده پارلمان به برکناری ملیا از نمایندگی رای مثبت داد.

دادگاه شهر تفلیس نیز ملیا را بازداشت کرد، اما رئیس جنبش ملی اتحاد تسلیم پلیس نشد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رهبران احزاب مختلف مخالف که برای حمایت از وی به دفتر مرکزی حزب وی آمده بودند، ملیا اظهار داشت که وی رای دادگاه را قبول ندارد و تسلیم پلیس نمی شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا