آذربایجان

گرافیتی‌ در تبریز همزمان با سالروز ۲۱آذر ۱۳۲۴؛ “آذربایجان جنوبی ایران نیست”

روز‌ ۲۱ آذرماه ماه‌ ۱۴۰۰ همزمان با سالروز تشکیل حکومت ملی آذربایجان در سال ۱۳۲۴ فعالین‌ ملی‌ مدنی‌ آذربایجانی‌ اقدام به ثبت گرافیتی‌ در میادین شهر تبریز ازجمله میدان آذربایجان و ساعات قاباغی کرده اند.

عنوان متن دیوار گرافی که در میادین تبریز نوشته شده و در معرض عموم قرار گرفته است.

همچنین بر اساس تصاویر منتشره در فضای مجازی امروز به مناسبت ۲۱ آذر فعالین تورک در شهرهای مختلف آذربایجان از جمله تبریز، اورمیه و.. اقدام به پخش شیرینی نموده اند.

دیروز ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰علیرضا فرشی فعال ملی مدنی آذربایجانی محبوس در بند امنیتی زندان تهران بزرگ در نامه ای سرگشاده اعلام کرده بود:

در اعتراض به پایمال شدن حقوق اقلیّت‌های ملّی، قومی و زبانی در کشور ایران و محرومیّت همه ی آنها از حقوقی همچون حق تعیین سرنوشت، حق تحصیل به زبان مادری و آموزش زبان مادری، حق به رسمیت شناخته شدن هویّت ملّی، قومی و زبانی و نیز محرومیّت از حق حاکمیت ملّی، قومی و زبانی بر اساس مناسبات مختص سرزمین مادری دست به اعتصاب غذای نمادین سه روزه از ۲۱ آذرماه خواهد زد.

بنا به اظهارات نزدیکان کریم اسماعیل زاده ورزشکار آذربایجانی در صفحات اینستاگرمی، ایشان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است و از دلایل بازداشت ایشان و اتهامات وارده اطلاعی در دسترس نیست.

ارتش حکومت پهلوی ایران پس از ساقط کردن دولت قانونی «حکومت ملی آزربایجان» به رهبری سید جعفر پیشه وری در آذر ماه‌ سال ۱۳۲۵ و کشتار روشنفکران و مبارزین و هزاران نفر شهروند بیگناه آذربایجانی با‌ سوزاندن‌ کتابهای‌ تورکی‌ جشن‌ کتابسوزی‌ را‌ برگزار‌ کردند.

فعالین ملی‌ مدنی‌ آذربایجانی هر سال همزمان با مناسبت های مخلتف از جمله ۲۶ آذر «سالروز سوزاندن کتابهای تورکی در ۱۳۲۵» و‌ ۲۱ آذر ماه‌ «سالروز‌ تشکیل‌ حکومت‌ ملی‌ آذربایجان» در شهرهای مختلف در بین اقشار مختلف آذربایجانی اقدام‌ به پخش کتاب ، شیرینی و دیوار نویسی می کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا