ایران

گرانی، سرانه مصرف مرغ و تخم‌مرغ را کاهش داد

مرغداران تجمع کردند تا دولت را به افزایش قیمت تمام‌شده و جمع‌آوری مرغ مازاد تا واقعی شدن قیمت‌ها که معنای جز گرانی بیشتر ندارد، مجبور کنند. دولت پیشتر مجوز گرانی را به مرغدارها داده و به آنها قول داده راه را برای «واقعی شدن» قیمت‌ها هموار کند.

گروهی از مرغداران در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند تا به آنچه که کوتاهی دولت در تأمین طلب نهاده دامی خود عنوان کردند، اعتراض کنند.

مرغداران پیش از این در شهرهای مختلف مقابل ساختمان جهادکشاورزی تجمع کرده بودند تا شاید صدای خود را به گوش مسئولان ارشد حکومتی برسانند. آنها خواهان تضمین دولت برای خرید مرغ مازاد، تامین سهمیه نهاده دامی و همینطور افزایش قیمت تمام شده محصولات خود هستند.

حذف ارز ترجیحی به عنوان یکی از برنامه‌های اجرا شده دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی) نرخ نهاده‌های دامی را که به صورت مستقیم در تولید گوشت مرغ نقش دارد، تا چند برابر افزایش داده است.

مرغداران معترض گفته‌اند که دولت به آنها وعده داده تا خرداد امسال نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی تامین شود اما اقدامی در این باره انجام نداده است.

هرچند که دولت مجوز افزایش قیمت گوشت و تخم مرغ را هم به مرغداران داده اما آن‌ها معتقدند که هزینه تولید مرغ و تخم‌مرغ چند برابر بیشتر از قیمت تعیین شده برای این دو کالا افزایش یافته است.

حمیدرضا کاشانی، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار در پیوند با این موضوع به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت:

«تولیدکنندگان در هر کیلو تخم مرغ 15 هزار تومان ضرر می‌کنند

دولت قیمت هر یک شانه 30 عددی تخم مرغ را 71 هزار تومان تعیین کرده است اما بنا بر گزارش رسانه‌های داخلی ایران، در بازار هر یک شانه حداقل 10 هزار تا 30 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب فروخته می‌شود.

با این حال کاشانی نرخ مصوب تعیین شده را «45 درصد کمتر از نرخ واقعی» تخم مرغ دانست و گفت که معاون اول رئیس دولت به مرغداران وعده کرده از اول شهریور «قیمت ها واقعی شود».

دولت که تعهد کرده بود بخشی از زیان ناشی از حذف ارز ترجیحی را با یارانه یا تأمین نهاده دامی برای مرغداران جبران کند، به گفته کاشانی «از اردیبهشت سهمیه نهاده دامی» مرغداران را نداده است.

او ادعا کرد که از زمان حذف ارز ترجیحی «15 میلیون گله مرغ تخم‌گذار از چرخه تولید حذف شده‌اند». حذف این میزان مرغ تخم‌گذار هم اما مانع از آنچه که کاشانی «مازاد تولید» عنوان کرد، نشده است. او گفت: روزانه 3 هزار و 200 تن تخم مرغ در ایران تولید می‌شود که 200 تن آن مصرف کننده‌ای ندارد.

«مازاد تولید» در شرایطی که شمار گله‌های مرغ تخم‌گذار کاهش یافته، ناشی از کاهش سرانه مصرف به دلیل افزایش قیمت است. حبیب‌الله اسدالله‌نژاد، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی این موضوع را تأیید کرده است. او گفت:

«کاهش سرانه مصرف باعث تولید مازاد شده و به همین دلیل مرغ زیر نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود

به گفته اسدالله‌نژاد میزان جوجه‌ریزی در تیر امسال نسبت به اردیبهشت نزدیک به یک سوم کاهش یافته است:

«در اردیبهشت 122 میلیون جوجه‌ریزی صورت گرفت، این عدد در تیر به کمتر از 93 میلیون کاهش یافت».

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی از شرکت پشتیبانی امور دام خواست «باجدیت مرغ مازاد را جمع‌آوری کند» تا به گفته او «قیمت‌ها واقعی شوند و شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار  و متعاقب آن واقعی شدن قیمت‌ها باشند».

نرخ مصوب یک کیلوگرم گوشت مرغ 59 هزار تومان و 800 تومان اعلام شده است. در بازار مصرف اما قیمت گوشت مرغ تا 75 هزار تومان هم پیش رفت.

بنا بر گزارش مرکز آمار ایران قیمت مرغ در تیر ماه امسال نسبت به یک سال قبل103.7 درصد و قیمت تخم مرغ 102.6 درصد افزایش یافت. این مرکز نرخ تورم در تیر امسال را 57 درصد اعلام کرد اما تورم کالاهای خوراکی از 86 درصد نیز فراتر رفت.

روند شتابان نرخ تورم کسر بزرگتری از جمعیت ایران را با فقر خشن و گرسنگی روبرو کرده است. بنا بر آمارهای رسمی تا پیش از سال 1400 بیش از یک سوم جمعیت ایران درآمدی کمتر از خط فقر داشتند. خط فقر خشن یا گرسنگی، پایین‌ترین رده‌های درآمدی یک جامعه را شامل می‌شود. همه‌گیری کرونا و جهش قیمت کالاهای خوراکی و مسکن در سال‌های اخیر به افزایش جمعیت درگیر با فقر خشن انجامیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا