ایرانجهان

گزارشگر ویژه سازمان ملل: ایران باید سوزاندن مازوت را متوقف کند

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر و محیط زیست، از ایران خواسته است که سوزاندن مازوت را متوقف کند.

دیوید بوید در توییتی نوشته است: «ایران برای تولید برق در حال سوزاندن مازوت، یکی از کثیف ترین سوخت‌ها است. این امر باعث تولید حجم عظیمی از آلودگی هوای سمی می‌شود که میلیون ها نفر را در ایران مسموم می‌کند و حقوق بشر آنها از جمله حق داشتن یک محیط زیست سالم را نقض می‌کند. ایران می بایست سوزاندن مازوت را متوقف کند!»

در حالی ‌که بسیاری از شهرها در ایران از نظر آلودگی هوا روزهایی بحرانی را سپری می‌کنند، کارشناسان در کشور دلیل این اتفاق را قطع گاز بسیاری از نیروگاه‌ها و افزایش سوزاندن مازوت به عنوان سوخت اعلام می‌کنند.

مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی، موارد مشابه آن استفاده می‌شود و پالایشگاه‌ها این فرآورده را با قیمت بسیار پایین به صنایع می‌فروشند.

استفاده از سوخت آلوده مانند مازوت، درجه آلایندگی هوا را افزایش می‌دهد و اثرات فوری آن در کودکان، سالمندان و بیماران قلبی بسیار واضح‌تر است؛ بین افراد سالم نیز درجاتی از علائم تنفسی مانند برونشیت حاد را ایجاد می‌کند. غلظت آلایندگی هوا، عوارض کوتاه‌مدتی مانند ایجاد سرفه و خلط گلو را نیز به وجود می‌آورد.

روزنامه اعتماد در هفته جاری گزارش داده بود که بر اساس اطلاعات و نقشه‌های استارتاپ فضایی تیزنگر، غلظت دی‌اكسید گوگرد در هوای تهران در سال ۱۴۰۱ به‌نسبت سال ۹۸ بیش از ۳۲ درصد افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا