آذربایجانایران

گزارشی از سیل و بحران آب آشامیدنی در شهرستان گرمی؛ «آذربایجان سولار ایچینده سوسوزدور»

مردم شهر گرمی و روستاهای تابعه‌ در استان اردبیل پس از سیل مخرب اخیر آبی برای آشامیدن ندارند.

مردم شهر گرمی در استان اردبیل و روستاهای تابعه‌ از جمله اون‌بیر بئی‌لی، گیلارلی، بینه،جهانخانملو،تیکانلی،انجیرلو،قیزقالاسی،مجیدلی، یئدی قارداشلار، آرانچی، اکبر داود  و…پس از سیل مخرب سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ آبی برای آشامیدن ندارند.

از همین رو مردم شهر گرمی و روستاهای تابعه با تانکرهای هلال احمر و اداره امور آب و فاضلاب شهرستان گرمی آب‌رسانی شده و یا برای دسترسی به آب آشامیدنی به چشمه‌های موجود در روستاها مراجعه می‌کنند. با این حال هم این مقدار آب جوابگوی مردم سیل‌زده‌ی شهر گرمی و روستاهای تابعه نبوده و همچنین احتمال آلوده بودن این آب‌ها ترس از شیوع بیماری در منطقه را در پی داشته است.

گفتنی است پس از سیل مخرب در گرمی، تاسیسات آب‌رسانی این شهرستان تخریب شده است. ضمنا مسئولان اداره امور آب و فاضلاب شهرستان گرمی تصمیم به آبرسانی اهالی این شهر از دریاچه گیلارلی (گیلارلو) در نزدیکی این شهر گرفته‌اند. اما هم امکاناتی از قبیل پمپ و شناور در اداره امور آب و فاضلاب شهرستان گرمی برای این امر موجود نبوده و هم آب این دریاچه ناسالم و تسویه نشده می‌باشد.

در این بین علاوه بر شهر گرمی وضعیت روستاهای اون‌بیر بئی‌لی، گیلارلی، بینه،جهانخانملو،تیکانلی،انجیرلو،قیزقالاسی،مجیدلی، یئدی قارداشلار، آرانچی، اکبر داود نیز از لحاظ آب شرب در وضعیت بحرانی قرار دارد.

در همین راستا فعالین مدنی شهرهای مختلف استان اردبیل جهت کمک رسانی به مردم سیل‌زده‌ی شهرستان گرمی؛ کمپینی به نام «گئرمی اوچون بیر بارداق سو» (جرعه‌ای آب برای گرمی) به راه انداخته‌اند‌، تا از این طریق حداقل آب سالم برای اهالی این شهرستان را تامین نمایند که از شیوع بیماری‌هایی همچون ناراحتی دستگاه گوارش، مشکلات عصبی، مشکلات تولید مثل و حتی سرطان با مصرف آب آلوده در این شهرستان جلوگیری نمایند.

شهرستان گرمی یکی از شهرستان‌های استان اردبیل و هم مرز با آذربایجان شمالی می‌باشد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ این شهرستان حدود ۵۷ هزار نفر جمعیت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا