ایرانجهان

گزارش «جویش کرونیکل» از نفوذ سپاه به «قلب بریتانیا»؛ جیسون برادسکی: سپاه باید «تروریستی» شناخته شود

نشریه «جویش کرونیکل» در گزارشی گفته است که فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران و برخی اعضای تندروی طرفدار جمهوری اسلامی، از یک سازمان دانشجویی مستقر در لندن برای تبلیغ افراطی‌گری، یهودستیزی، و خشونت‌ورزی در بریتانیا استفاده می‌کنند.

به گزارش این نشریه، سخنرانانی از «فرماندهان ارشد سپاه پاسداران» و لباس شخصی‌ها، که برخی از آنها به دلیل «نقض حقوق بشر» توسط بریتانیا تحریم شده‌اند و برخی در سرکوب مخالفان جمهوری اسلامی دست داشته‌اند، برای اولین بار و به طور مستقیم، در تبلیغ برای جمهوری اسلامی در بریتانیا شرکت کردند.

جویش کرونیکل هشت تن از رهبران سپاه را شناسایی کرده است که از اوایل سال ۲۰۲۰ برای دانشجویان در محل این گردهمایی که «مرکز توحید» نام دارد و خانه «انجمن دانشجویان علوم اسلامی» بریتانیا است، سخنرانی کرده‌اند.

اسناد به دست آمده توسط این نشریه نشان می‌دهد که سعید قاسمی، از فرماندهان سپاه و از سرکردگان معروف نیروهای لباس‌ شخصی نیز از سویی «واقعیت هولوکاست» را انکار می‌کند و از سوی دیگر، به «آموزش تروریست‌های القاعده می‌بالد

سعید قاسمی همچنین مخاطبانش را تشویق کرده است که به عضویت سپاه پاسداران در آیند تا «جنگی آخرالزمانی» را علیه یهودیان به راه بیندازند.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از فرماندهان به نام حسین یکتا، دیگر عضو لباس شخصی سپاه پاسداران، نیز در این جمع سخنرانی کرده و دانشجویان را به استقبال از انقلاب اسلامی، شهادت، و عمل به عنوان «مبارزات مقدس» فراخوانده است.

به نوشته جویش کرونیکل، او در یک سخنرانی‌ «پایان دوران یهودیان» را پیش‌بینی کرد.

این گزارش نشان می‌دهد که مرکز توحید، تازه‌ترین «جبهه نبرد» حکومت ایران برای گسترش نفوذ در بریتانیا است و همزمان دولت بریتانیا درخواست‌ها برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را نادیده می‌گیرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه پاسداران در حالی در بریتانیا ادامه دارد که این سازمان‌ نه‌تنها علیه «شهروندان بریتانیا» توطئه‌های «تروریستی» طراحی می‌کند، بلکه «به‌طور علنی» و با روش‌های «مختص داعش و القاعده» به دنبال «شستشوی مغزی» جوانان و پرورش «افراطی‌‌گری و تروریسم» در خاک بریتانیا است.

همزمان گفته می‌شود که این افشاگری‌ها منجر به درخواست نمایندگان برجسته پارلمان و کارشناسان امنیتی بریتانیا از دولت محافظه‌کار این کشور برای اعلام سپاه پاسداران به عنوان گروه تروریستی شده است.

ضرورت تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران

بر اساس این گزارش، در شرایطی که این وضعیت، نگرانی‌های جدی در مورد «ترویج ایدئولوژی‌های افراطی» در بریتانیا ایجاد کرده است و نمایندگان خواستار «اقدامات قوی‌تری» برای رسیدگی به این موضوع شده‌اند، با این‌حال، «مقاومت‌هایی» نیز در برابر این اقدام، در درون «وزارت خارجه بریتانیا» مشاهده می‌شود.

جیسون برادسکی، مدیر سیاست‌گذاری در سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، در همین رابطه به بخش فارسی صدای آمریکا گفت افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی بریتانیا و اتحادیه اروپا موجب ممنوع‌شدن عضویت در این سازمان می‌شود.

او با اشاره به «گزارش‌های نگران‌کننده» از رادیکالیزه‌شدن حامیان جمهوری اسلامی در بریتانیا توسط فرماندهان سپاه پاسداران گفت تروریستی اعلام کردن سپاه در ساختار تحریم‌های موجود اروپا می‌تواند تاثیری به‌سزایی در جلوگیری از گسترش دیدگاه‌های یهودستیزانه و تئوری‌های توطئه توسط جمهوری اسلامی داشته باشد.

برادسکی همچنین در ارتباط با سوءاستفاده مبلغان جمهوری اسلامی در غرب گفت: «کشورهای غربی باید اقدام به سرکوب عملیات‌های نفوذ جمهوری اسلامی بکنند

به گفته او، حکومت ایران «سابقه‌ای طولانی در بهره‌برداری از موسسات خیریه و مذهبی برای استخدام، رادیکالیزه‌کردن، و ایجاد شبکه‌هایی در خدمت تروریسم در خارج [از ایران] دارد.» این کارشناس در ادامه با اشاره به فعالیت‌های جامعه المصطفی به عنوان یک نمونه در این ارتباط افزود: «[اندازه] این دانشگاه به عنوان یک مرکز استخدام و جاسوسی برای نیروی قدس سپاس دوبرابر شده است» و به همین دلیل تحت تحریم‌های ضدتروریستی ایالات متحده قرار دارد.

پیش از این نیز دانشجویان هوادار جمهوری اسلامی در بریتانیا، پس از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ در آن کشور فعال بودند که از سوی دولت‌‌های وقت بریتانیا اخراج شدند.

برای مثال، در سال ۱۹۸۰ میلادی، ده‌ها دانشجو بازداشت شدند و حکم اخراج ۱۳ تن از آنان از بریتانیا صادر شد.

پس از آن نیز در سالیان پایانی دهه ۸۰ میلادی، ۱۸ تن دیگر به اتهام «اعتقادات اسلامی» و طرفداری از «حکم» روح‌الله‌خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با «قتل سلمان‌رشدی» و «شرکت در مراسم مذهبی» در ماه آوریل ۱۹۸۹ اخراج شدند. شماری از اخراج‌شدگان دانشجویان مقیم منچستر بودند. بر اساس گزارش رسانه‌های آن زمان ایران، یکی از دانشجویان نیز چند ماه در بریتانیا زندانی بود که سپس آزاد شد.

جمهوری اسلامی نیز در اقدامی تلافی‌جویانه در همان زمان، ۱۸ تن از بازرگانان و کارمندان بریتانیایی مقیم ایران را اخراج کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا