ایرانخاورمیانه

گزارش وال‌استریت‌جورنال از «کمک یک کشتی تجسسی ایران به حوثی‌ها در دریای سرخ»

مقامات امنیتی غربی و منطقه‌ای به روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال گفتند، نیروهای جمهوری اسلامی علاوه کمک‌های تسلیحاتی مانند موشک و پهپاد به شبه نظامیان حوثی یمن، اطلاعات امنیتی را به طور زنده در اختیار این شبه نظامیان می‌گذارند.

وال استریت جورنال در گزارش روز جمعه خود به نقل از این مقام‌ها نوشت، یک کشتی تجسسی متعلق به نیروهای جمهوری اسلامی در دریای سرخ اطلاعات مربوط به کشتی‌های تجاری در حال تردد در منطقه را جمع‌آوری و در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد تا این شبه نظامیان با استفاده از این اطلاعات کشتی‌های تجاری را که در روزهای اخیر از تنگه باب المندب تردد می‌کنند، هدف قرار دهند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، دوشنبه گذشته، طرح ایجاد یک ائتلاف چندملیتی برای حفاظت از کشتیرانی دریای سرخ را اعلام کرد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم پنجشنبه از حضور بیش از ۲۰ کشور در ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی به کشتی‌ها در دریای سرخ خبر داد.

در پی شدت گرفتن حملات شورشیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری، شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی بیشتری مسیر حرکت خود را از دریای سرخ تغییر داده‌اند.

وال استریت جورنال همچنین به نقل از این منابع نوشته است، بسیاری از کشتی‌های تجاری برای جلوگیری از ردیابی خود به هنگام عبور از تنگه باب‌المندب فرستنده‌هایشان را خاموش می‌کنند، اما این کشتی تجسسی ایران در دریای سرخ به پهپادها و موشک‌های شبه نظامیان حوثی این امکان را می‌دهد تا به طور دقیق به این کشتی‌ها حمله کنند.

یک سخنگوی شبه نظامیان حوثی به وال استریت جورنال گفته است که این گروه نیازی به ایران برای انجام عملیات خود ندارد.

وی اضافه کرده است: «این خیلی عجیب است که همه چیز را به ایران نسبت می‌دهند٬ که گویی قوی‌ترین قدرت جهان است

این مقام شبه نظامیان حوثی در ادامه تصریح کرد که این گروه امکانات اطلاعاتی دارد که در طول سال‌های جنگ در یمن کسب کرده است.

وال استریت جورنال می‌گوید٬ مین‌های دریایی اسرائیلی در سال ۲۰۲۱ به یک کشتی تجسسی ایران در دریای سرخ خسارات وارد کرد. اما اکنون ایران یک کشتی دیگر جایگزین آن کرده که به حوثی‌ها کمک اطلاعاتی می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا