ایرانجهان

گزارش وزارت خارجه آمریکا: رژیم ایران همچون چهل سال گذشته بزرگترین حامی تروریسم در جهان است

وزارت امور خارجه آمریکا در آخرین گزارش خود در زمینه تروریسم جهانی مربوط به سال ۲۰۲۲ با اشاره به فعالیت‌های مخرب ایران در خاورمیانه و جهان اعلام کرد جمهوری اسلامی همچون چهل سال گذشته بزرگترین حامی تروریسم و تسهیل کننده فعالیتهای تروریستی در جهان است.

در این گزارش که روز پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ منتشر شده است با اشاره به تهدیدهای گسترده ایران علیه ایالات متحده و مقامات سابق آمریکا در تلاش برای تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، آمده است که در ماه اوت گذشته یکی از اعضای سپاه پاسداران ایران به جرم تلاش برای ترتیب دادن قتل مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده دستگیر شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود خاطرنشان کرد: ایران در سال ۲۰۲۲ به صورت منطقه‌ای از اقدامات تروریستی در بحرین، عراق، لبنان، سوریه و یمن از طریق نیابتی‌ها و گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان حمایت کرده است، در سطح جهانی هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات، بازیگران اصلی رژیم تهران در حمایت از جذب، تأمین مالی و توطئه‌های تروریستی در سراسر آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی بوده‌اند.

در این گزارش حزب‌الله لبنان تحت حمایت ایران یک گروه تروریستی نامیده شده و با اشاره به سابقه طولانی فعالیت این گروه در نیمکره غربی، عنوان شده است که هواداران و اعضای حزب‌الله در برزیل، شیلی، کلمبیا، پاناما، پرو و ایالات متحده شناسایی شده‌اند.

به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا ایران از زمانی که در سال ۱۹۸۴ به عنوان کشوری حامی تروریسم معرفی شد تا سال ۲۰۲۲ همچنان به حمایت خود از فعالیت‌ها و سازمان‌های تروریستی در سرتاسر جهان ادامه داده و یکی از مهمترین عوامل ایجاد بی‌ثباتی در منطقه بوده است.

براساس این گزارش مقامات رژیم ایران بارها به دخالت سپاه پاسداران در درگیری‌های عراق و سوریه اذعان کرده و با کمک سپاه پاسداران سازوکار اصلی خود برای پرورش تروریست و حمایت از فعالیت‌های تروریستی را عملی کرده‌اند.

تامین مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی کتائب حزب‌الله، حرکت النجبه، و عصائب اهل‌الحق در عراق، حمایت قابل توجه از رژیم اسد در سوریه، اغوای مالی یا پناه دادن به جنگجویان شیعه افغانستان و پاکستان، اختصاص صدها میلیون دلار به فعالیتهای مخرب حزب الله لبنان، جهاد اسلامی و حماس در مناطق فلسطینی، ارائه تسلیحات، پشتیبانی و آموزش گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، از جمله گردان‌های الشتر و سرایا المختار در بحرین، تسلیح، آموزش و ارائه تجهیزات پیشرفته مانند پهپاد به شبه‌نظامیان حوثی یمن و حملات تروریستی علیه اهداف اسرائیل و اجازه اقامت به اعضای ارشد القاعده در ایران از جمله اقدامات جمهوری اسلامی در حمایت از گروهها و فعالیتهای تروریستی در منطقه در سال ۲۰۲۲ عنوان شده است.

به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی و مقامات رژیم ایران در سال ۲۰۲۲ علاوه بر حمایت‌های فراوان از گروههای تروریستی در منطقه خاورمیانه، در سطح جهانی و کشورهای اروپایی نیز اقدامات مخرب زیادی انجام داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به حمایت از توطئه‌های تروریستی یا فعالیت‌های مرتبط با هدف قرار دادن مخالفان و سایر دشمنان رژیم در بریتانیا، آلبانی، بلژیک، هلند و دانمارک و همچنین توطئه برای ترور جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا