آذربایجانایرانجهان

گزارش کامل راهپیمایی «آزادی ، عدالت، حکومت ملی» در رسانه یورو تودی

بروکسل: اعتراض تورکان آذریایجانی به سرکوب ملل غیرفارس در ایران

مانل مسالمی، رئیس انجمن اروپایی می نویسد: در 25 مارس، معترضان جامعه آذربایجانی در ایران در مقابل پارلمان اروپا در بروکسل و در مقابل سایر نهادهای اتحادیه اروپا تجمع کردند تا حمایت خود را از انقلاب ایران و برای دفاع از اقلیت هاو همچنین مهاجران اوکراینی نشان دهند.

این راهپیمایی و میتینگ به نام راهپیمایی« آزادی و عدالت» که به همت صالح کامرانی، سخنگوی این جنبش به همراه خانم شریفه جعفری و با حضور نمایندگان ملل غیر فارس در ایران و همچنین روزنامه نگاران اروپایی و فعالان حقوق بشر و برخی ازدیاسپورای اکراینی در اروپا برگزار شد.

این راهپیمایی تظاهرات مسالمت آمیزی بود که توسط آذربایجانی‌های جنوبی به منظور افشای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران با حذف ملت‌های غیرفارس از همه حوزه‌های تصمیم‌گیری برگزار شد.

صدای هر ملتی در ایران به طرق مختلف سرکوب شده و حقوق اولیه انسانی آنها سلب شده است. آذربایجان جنوبی 40 سال مبارزه بدون خشونت علیه نژادپرستی دارند. منشأ اعتراضات اخیر زنان، جوانان و ملل اقلیت بودند

آزربایجان جنوبی مصمم است با افشای نژادپرستی در ایران و با رساندن صدای  ناگفته خود به گوش جهانیان، مسیر خود را تغییر داده و اثر خود را بر جای بگذارد

این اعتراض همچنین فرصتی برای محکومیت جاه طلبی های امپریالیستی جمهوری اسلامی ایران برای تحریک تجاوز روسیه به اوکراین با تهیه پهپادها با وجود دقت ضعیف آنها بود. بنابراین تقویت ملل تحت ستم  در ایران راه حلی راهبردی برای مبارزه با تجاوز ایران است

سخنرانان عبارت بودند از خانم شریفه جعفری، آقای صالح کامرانی، روح الله مرادی نماینده قشقایی، دکتر عودی نماینده جامعه عرب اهوازی، نماینده بلوچ، رئیس کمیسیون رسانه آقای بابک آزاد، مدیر واحد تدارکات آقای محمود بیلگین و رئیس امور مالیکمیسیون آقای ائلدار قاراداغلی

 

کریس وایت، روزنامه‌نگار و گزارش‌گر برجسته بریتانیایی پس از سفر به اوکراین به عنوان گزارشگر درمورد پهپادهای ایرانی  مورد استفاده در اکراین که خارج از یک مأموریت بشردوستانه در یک منطقه کاملا غیرنظامی استفاده شده بود، گزارش تهیه کرده بودند در این تجمع مسالمت آمیز صحبت کردند. او همبستگی خود را با  شرکت کنندگان در تجمع اعلام کرد، و همچنین  خواستار عدالت خواهی برای مردم اوکراین شد.
گری کارترایت، سردبیر اتحادیه اروپا امروز، از ملل غیرفارس در ایران حمایت کرد و از همکاری مداوم خود با مهاجران اوکراینی در اروپا برای کمک به قربانیان تجاوز روسیه صحبت کرد.

این راهپیمایی با صدور بیانیه ای پایان یافت و خواستار عدالت و آزادی برای همه ملت های غیرفارس در داخل ایران و همچنین زنان و معترضان جوان قربانی خشونت سپاه شدند و دستگیری های خودسرانه معترضان و اعدام ناراضیان سیاسی و همچنین استفاده از خشونت را محکوم کردند. و همچنین پهپادهائی ایرانی که علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده می شود اعلام انزجار نمودند ، از اتحادیه اروپا و جامعه جهانی   درخواست محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین نمودند. و حواستار  جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شدند.
مانل مسالمی، بروکسل، 26 مارس 2023

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا