جهان

گسترش دامنه اعتراضات در قزاقستان؛ پیمان امنیتی به رهبری روسیه نیرو اعزام می‌کند

با گسترش دامنه اعتراضات سراسری در قزاقستان و به آتش کشیده شدن اقامتگاه رئیس‌جمهوری و ساختمان شهرداری آلماتی، رئیس جمهوری این کشور از «سازمان پیمان امنیت جمعی»، سی اس تی او، به رهبری روسیه درخواست کمک کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیمان امنیتی به رهبری روسیه که مقر آن در مسکو است ساعاتی پس از درخواست قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهوری قزاقستان در روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه اعلام کرد که نیروهای صلح‌بان به قزاقستان اعزام خواهد کرد.

لحظه هجوم معترضان به ساختمان شهرداری آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان

«سازمان پیمان امنیت جمعی» ائتلافی نظامی متشکل از ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و روسیه است.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و رئیس«سازمان پیمان امنیت جمعی» اعلام کرده است که شورای این شورای سازمان با اعزام صلح‌بانان موافقت کرد. با این حال، تعداد نیروهای صلح‌بان مشخص نشده است.

اعتراضات گسترده در قزاقستان که در پی افزایش بهای گاز مايع آغاز شد و طی روزهای اخیر درگیری‌هایی بین پلیس و معترضان روی داده است. پلیس کوشیده است با استفاده از گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی و خودروهای آب‌پاش معترضان را متفرق کنند.

وزارت کشور قزاقستان اعلام کرده است که در این ناآرامی‌ها اخیر هشت افسر پلیس و نیروهای گارد ملی کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند. با این حال تاکنون آماری از تلفات غیرنظامیان و معترضان منتشر نشده است.

قاسم جومارت توقایف بامداد پنجشنبه اعلام کرد به ارتش دستور داده است برای برقراری نظم و مقابله که او «تروریست‌ها» خواند، وارد عمل شود.

رئیس جمهوری قزاقستان گفت، نیروهای چترباز ارتش در خیابان های آلماتی با «باندهای تروریست» درگیر شدند.

رویترز می‌گوید، بامداد پنجشنبه چند نفربر زرهی و ده‌ها نیروی نظامی‌ که با پای پیاده حرکت می‌کردند، وارد میدان اصلی آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان شدند، جایی‌که صدها نفر برای سومین روز علیه دولت تظاهرات کردند.

شاهدان عینی به رویترز گفته‌اند، با نزدیک شدن نیروهای ارتش به جمعیت، صدای تیراندازی شنیده شد.

در همین حال، آمریکا و دبیرکل سازمان ملل خواستاری خویشتنداری طرف‌های درگیر در قزاقستان شدند.

تحولات روز چهارشنبه

هیات دولت قزاقستان در واکنش به اعتراضات استعفا داده ولی قاسم جومارت توقایف، صبح چهارشنبه پس از پذیرش استعفای کابینه گفت که با اقدامات قاطع اعتراضات را آرام خواهد کرد.

ه فاصله کوتاهی پس از تهدید رئیس‌جمهوری دسترسی به وبسایت‌های خبری در قزاقستان ناممکن شد و یک سازمان دیده‌بان فضای مجازی اعلام کرد که شبکه اینترنت در این کشور کاملا قطع شده است.

خبرگزاری‌های روسیه نیز به نقل از اطلاعیه‌ای که از شبکه تلویزیون دولتی قزاقستان قرائت شد، از اعلام حالت فوق‌العاده در سراسر این کشور خبر دادند. با این حال گزارش‌ها حاکی است که فرودگاه آلماتی به تصرف معترضین در آمده و پروازها به آن لغو شده است.

هر چند ناآرامی‌های اخیر با اعتراض به دو برابر شدن قیمت گاز مایع که برای سوخت خودرو استفاده می‌شود، آغاز شد ولی سرعت گسترش اعتراضات به شهرها و نواحی مختلف قزاقستان بیانگر آن است که نارضایتی‌های مردم عمیق‌تر و دلایل بیشتری دارد.

قزاقستان از نظر وسعت نهمین کشور پهناور جهان است که در شمال با روسیه و در شرق با چین مرزهای مشترک دارد و به دلیل ذخایر بزرگ نفت‌و‌گاز از نظر اقتصادی کشور مهمی است. با وجود منابع طبيعی غنی، ثروت در این کشور در انحصار افراد و لایه‌های محدودی است و مردم قزاقستان از قدرت انحصاری و بلامنازع حزب حاکم که بیش از ۸۰ درصد از کرسی‌های پارلمان را در کنترل دارد، خسته شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا