ایرانسلامتی و زندگی

مینو محرز: بازگشایی حضوری مدارس اشتباه بود، خیلی از استان ها قبول نکردند و از دستور وزیر سرپیچی کرده‌اند

مینو محرز، عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا در باره بازگشایی حضوری مدارس گفت این اقدام هیچ توجیهی ندارد،  خیلی از استان ها قبول نکردند مدارس را در چنین وضعیتی باز کنند.

مینو محرز، عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا روز یکشنبه ۱۶ شهریور در باره بازگشایی حضوری مدارس گفت، این اقدام هیچ توجیهی ندارد، «خیلی از استان ها قبول نکردند مدارس را در چنین وضعیتی باز کنند و از دستور وزیر سرپیچی کرده اند. این بسیار زشت است که دستوری از بالا داده شود اما قابلیت اجرا پیدا نکند.»

خانم محرز در گفتگو با سایت جماران گفت: «تصمیم گیری هایی که بدون هماهنگی با سایر مراکز دخیل در مقابله با کرونا صورت می گیرد.»

سخنان عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا در حالی بیان می‌شود که حسن روحانی روز شنبه هنگامی که زنگ آغاز سال تحصیلی حضوری ۱۳۹۹=۱۴۰۰ را از دفتر خود به صدا در می‌آورد به تعبیر خودش «ضد انقلاب» و «رسانه‌های خارج از کشور» را متهم به مخالفت کرد و تأکید کرد که همه با بازگشایی حضوری مدارس موافقند.

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا افزود: «هنوز دو هفته از بازگشتن مردم از مسافرت ها یا اتمام مراسم عزاداری که یک عده در آن ماسک نمی زدند، نگذشته است. اما می بینیم که از روز گذشته مدارس بازگشایی شدند. خب مسلم است با چنین رویکردی سرعت انتقال ویروس بیشتر می شود!»

به گفته او «با یک بدآموزی از روشی که چین در روزهای اولیه کرونا به کار گرفته بود، مدارس را با پمپ های ضدعفونی پاک می کنند و گمان می برند که دیگر همه چیز مهیا شده است.»

خانم محرز معتقد است که «مساله تنها ضدعفونی کردن سطوح نیست. مهم این است دانش آموزانی که زیر یک سقف به جای رعایت فاصله دومتری، در یک متری هم نشسته اند، وقتی به مدت طولانی کنار هم بنشینند حتی با ماسک نیز مصون از ویروس نیستند و چنین شرایطی باعث انتقال ویروس به آنها می شود.»

وی در ادامه توضیح داده که «ضدعفونی معابر و سطوح برای ماه های ابتدایی کرونا بود که هنوز شناختی نسبت به آن وجود نداشت. آن زمان تصور این بود که ویروس سنگین است و بیشتر از طریق محیط منتقل می شود. اما امروز فهمیده ایم که ویروس بیشتر از طریق هوا منتقل می شود و ابتدا در هوا می ماند و بعد از مدتی روی سطوح قرار می گیرد. بنابراین ضدعفونی کلاس ها با چنین پمپ هایی بی فایده است.»

خانم محرز در بخش دیگری گفت: «وزارت بهداشت این قدرت را دارد که اجازه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها را در استان هایی که سطح رعایت پروتکل ها در آنها ضعیف است، صادر نکند. نباید بگذاریم این دستور از جانب یک مرکز صادر شود و بعد استانی بگوید اجرا نمی کند. این نشان می دهد چنین دستوری اساسا منطقی نبوده است.»

او گفته که تاخیر در بازگشایی مدارس «درست است جبران کردن خلاء آموزشی ایجاد شده دشوار خواهد بود، اما نمی توانیم جان میلیون ها نفر را به خطر بیندازیم.»

به گفته وی «این تصور اشتباه است که بگویند بچه ها در کلاس بنشینند و همین که ماسک زده باشند، کفایت می کند.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا