ایرانتحلیل و گزارشجهانسیاست

رویترز: برغم هیاهوها ایران ضعیف‌تر از آن است که اقدامی علیه امارات بکند

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی، برغم هیاهوهای اولیه، چاره‌ای جز پذیرش عادی سازی مناسبات امارات و اسرائیل ندارد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی، برغم هیاهوهای اولیه، چاره‌ای جز پذیرش توافق مابین امارات و اسرائیل ندارد. چرا که پس از چین، امارات دومین شریک تجاری ایران و تنها مجرای تنفسی این کشور در مقابل فشارها و تحریم های آمریکا است.

به نوشتۀ رویترز، به همین دلیل جمهوری اسلامی حتی برخلاف برخی دیگر از کشورها به نشانۀ اعتراض حتی کاردار خود را از ابوظبی به تهران فرا نخواند یا پیوندهای خود را با این کشور قطع نکرد.

رویترز به نقل از یک مقام دولتی ایران که نخواسته نامش فاش شود، نوشته که جمهوری اسلامی متناسب با منافع اش عمل می کند و تا موقعی که منافع آن به خطر نیافتد به خصومت روی نمی آورد.

امارات متحده عربی که در ۱۵۰ کیلومتری سواحل جنوب ایران قرار دارد از دیر باز یکی از شاه‌راه‌های جمهوری اسلامی با جهان خارج بوده و حکومت ایران حاضر نیست که یکی از مجاری مهم تجاری خود را با جهان از دست بدهد. به ویژه در حال حاضر که تحریم‌های حداکثری آمریکا صادرات نفت ایران را به‌شدت کاهش داده و مبادلات خارجی را برای ایران پیچیده و دشوار ساخته است.

رویترز از قول سعید لیلاز، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر اقتصادی افزوده است که «جمهوری اسلامی هرگز شاخه ای را که روی آن نشسته نمی بُرد.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،ایرنا، در ژوئن گذشته اعتراف کرد که هنوز بخش مهمی از مبادلات تجاری ایران از طریق امارات صورت می گیرد.

یک مقام دیگر جمهوری اسلامی که نخواسته نامش فاش شود، به رویترز گفته است که بی دلیل نیست که روحانیون حاکم بر کشور برای پیشگیری از انزوای بیشتر جمهوری اسلامی از موضع‌گیری شدید در قبال تحولات ژئوپُلتیکی منطقه اجتناب می کنند.

یک مقام دیگر جمهوری اسلامی گفته است که این کشور هیچ سودی از اتخاذ تصمیمات عجولانه نخواهد برد، زیرا، رهبران تهران خوب می دانند که کشورهای دیگر نظیر عمان، بحرین و عربستان سعودی مناسبات‌شان را با اسرائیل عادی خواهند کرد.

در همین زمینه، مئیر جاودانفر تحلیلگر اسرائیلی ایرانی تبار به رویترز گفته که عادی سازی مناسبات اسرائیل و امارات که مهمترین شریک تجاری ایران در منطقه است، شکست بزرگی برای جمهوری اسلامی در خاورمیانه بوده است.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود افزوده است که برخی نیروهای درون نظام اسلامی ایران نگران این هستند که خویشتنداری تهران در قبال توافق اخیر اسرائیل و امارات، تهران را نزد متحدان شبه نظامی‌اش در منطقه ضعیف نشان بدهد بویژه اینکه حکومت ایران تمام قدرت و نفوذ خود را طی دو دهۀ گذشته در منطقه مرهون همین نیروها بوده است.

به این دلیل رویترز به نقل از کارشناسان می نویسد بعید نیست که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن نارضایتی خود به اقدام هایی از قبیل بمب گذاری و بکارگیری پهپاد و موشک مبادرت ورزند.

یک دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی نیز به رویترز گفته که در درون خود ایران نیروهای افراطی وابسته به حکومت، عادی سازی روابط امارات و اسرائیل را اقدامی تحریک آمیز خواهند دانست زیرا، از نگاه آنان این تحول اسرائیل را در بیخ گوش ایران قرار می دهد.

در واقع، به نوشتۀ رویترز ضدیت با اسرائیل عاملی بوده که تاکنون جمهوری اسلامی ایران را به شبکه‌ای از گروه های شبه نظامی در منطقه، از یمن تا سوریه و لبنان و عراق، وصل کرده است.

نگهداری این شبکه به علت تحریم‌های آمریکا و بحران ناشی از ویروس کرونا هزینه های سنگینی را در حال حاضر به جمهوری اسلامی ایران تحمیل می کند، به ویژه اینکه نارضایتی های اجتماعی در داخل کشور همچنان در قلیان است و همانند اعتراضات دی ماه ٩٦ و آبان‌ماه ۹۸ می توانند به سرعت مشتعل و فراگیر شوند.

یک زن جوان مُطّلقه و سرپرست دو فرزند که شوهرش نیز بیکار است به رویترز گفته است : «مسئلۀ فلسطین به من چه ربطی دارد و سیاست منطقه‌ای چه گرهی از مشکلات من باز می کند وقتی که من حتی قادر نیستم غذای فرزندانم را تأمین کنم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا