اقتصادایرانجهان

یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایران استخراج گسترده بیت‌کوین است

بر اساس گزارش تحلیلگران بلاکچین الیپتیک، ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه اقتصاد خود از استخراج گسترده بیت کوین استفاده می کند. 

ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه اقتصاد خود از استخراج گسترده بیت کوین استفاده می کند. تحلیلگران بلاکچین الیپتیک تخمین زده اند که ۴.۵ درصد استخراج جهانی بیت کوین در ایران انجام می شود. این استخراج اجازه می دهد تا ایران صدها میلیون دلار ارز رمزنگاری شده بدست آورد و از آن برای “دور زدن تحریم‌ها در تجارت خارجی” استفاده کند.

تحریم های آمریکا تاکنون سیستم بانکی ایران را متزلزل کرده و صادرات نفت این کشور را محدود کرده است. بخش نفت ۷۰ درصد درآمد ارزی ایران را تشکیل می دهد و تحریم ها تأثیر مخربی بر اقتصاد این کشور دارد.

بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه توسط فرایندی ایجاد می شوند که به “استخراج” معروف است. برای این منظور، رایانه های بسیار قدرتمند برای حل فرمولها و معماهای پیچیده ریاضی رقابت می کنند. این فرآیند همچنین به مصرف برق زیاد نیاز دارد.

در مطالعه الیپتیک آمده است: “ایران، علی‌رغم دارا بودن منابع عظیم نفت و گاز،  فهمیده است که استخراج بیت کوین یک فرصت جذاب برای اقتصاد خود است که بدلیل تحت تحریم بودن از بابت ارز خارجی در مضیقه است.”

استخراج ارز رمزنگاری شده توسط ایران طی سالهای اخیر توسعه یافته است. با این حال، دولت خواستار انتقال ارز رمزنگاری شده به بانک مرکزی است. هزینه ارزان برق، تعدادی از استخراج کنندگان خارجی، به ویژه چینی‌ها را به ایران جذب کرده است.

الیپتیک گزارش می دهد که ایران کالاهای مجاز را با ارز رمزپایه به دست آمده وارد می کند. مطالعه ای که توسط الیپتیک مستقر در لندن انجام شده همچنین نشان می‌دهد که ایران برای پرداخت کالاهای وارداتی از سیستم مالی تحریم شده خود از ارز رمزپایه استفاده می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا