ایراندانش و فن آوری

۳۰ درصد از دانش آموزان به اینترنت دسترسی ندارند. حتی استاندارد تحصیل ۷۰ درصد دانش‌آموزان دارای اینترنت هم با شک و تردیدهایی روبروست. به‌خصوص که در ایران اینترنت به صورت حجمی در اختیار مردم است و سرعت بسیار پایینی هم دارد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ایران اظهار داشت: ۳۰ درصد مناطق آموزشی و مدارس دسترسی ارتباطی برای برقراری آموزش‌های مجازی را ندارند.

وی افزود: ”موظف هستیم ساز و کاری برای ارتباط هوشمندانه بین دانش آموزان، معلمان و کادر اجرایی مدارس برقرار کنیم و همچنین کتب درسی را به صورت الکترونیکی منتشر کنیم و در دسترس قرار دهیم و از ظرفیت آموزش‌های مجازی استفاده کنیم.”

در تقویم نوروز در ایران مدارس ۱۳ روز در تعطیلات هستند، روز گذشته حاجی‌میرزایی اعلام کرد: برای بازگشایی مدارس تابع نظر ستاد ملی کرونا هستیم و هنوز به ما اجازه بازگشایی مدارس نداده است.

در این بین، حتی استاندارد تحصیل ۷۰ درصد دانش‌آموزان دارای اینترنت هم با شک و تردیدهایی روبروست. به‌خصوص که در ایران اینترنت به صورت حجمی در اختیار مردم است و سرعت بسیار پایینی هم دارد.

با این حال، در جلسه مشترک امروز وزرای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی وعده داد که سرعت اینترنت خانگی حداقل ۴ برابر افزایش یابد.

با وجود این مشکلات، به گفته‌ی وزیر آموزش و پرورش این روند تحصیل ادامه دارد و بازگشایی مدارس تحت اختیار ستاد مقابله با ویروس کُروناست و «فعلا به ما اجازه دایر کردن مدارس را نداده‌اند بنابراین منتظریم هر زمان اجازه دادند فعالیت مدارس آغاز شود.»

حاجی‌میرزایی درباره جزئیات تحصیل اینترنتی که سه روز پس از تعطیلی مدارس آغاز شده، گفت که با سه کانال صداوسیمای جمهوری اسلامی در ۲۸ نوبت در طول یک روز برنامه‌ی آموزشی دارند و برخی درس‌ها هم برای دانلود دانش‌آموزان در دسترس هستند.

به گفته‌ی وی، عمده آموزگارانی که در صداوسیما حضور پیدا می‌کنند از استان تهران و البرز گزینش شده‌اند، «چون برنامه‌های آموزشی پخش زنده است و معلم باید خود را در معرض داوری دیگران قرار دهد بنابراین افراد باید آمادگی داشته باشند.»

وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه برگزاری کلاس‌های مجازی گفته است: «مدرسه‌ای که در فضای واقعی فعالیت داشت، هم‌اکنون در فضای مجازی بازسازی شده است، مدیر، معلم و دانش آموز وارد آن می‌شوند و با وارد کردن کد ملی وارد مدرسه خود خواهند شد، معلم می‌تواند به کلاس درس خود برود، جای دانش‌آموزان در کلاس درس مشخص است، حضور و غیاب توسط معلم انجام می‌شود و همان محتوایی که در کلاس درس واقعی تدریس می‌شد در کلاس درس مجازی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، معلم به سوالات آنها پاسخ داده و آزمون می‌گیرد.»

در پی تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کُرونا بسیاری از آموزگان به دستور وزارت آموزش و پرورش از هفتم فروردین‌ماه ملزم به تشکیل کلاس‌های درس به صورت مجازی شدند. افزایش کلاس‌های درس اینترنتی، به خصوص به دلیل عدم فراهم نبودن بسترهای تکنولوژیک مناسب و همچنین عدم تسلط برخی آموزگاران به فضای اینترنت، ساعات کاری آنان را بیشتر کرده است، آنهم در شرایطی که وزارتخانه‌ی متبوع، برای حقوق و مزایای فرهنگیان دستور ویژه‌ای صادر نکرده است.

مشخص نیست، ساعات تدریس آموزگاران در روزهای تعطیل نوروز، به صورت حق‌التدریس محاسبه می‌شود یا به حقوق ماهیانه آنان افزوده می‌شود. همچنین، قرار است کلاس‌های درس هر زمان که شروع شد، یک ماه اضافه بر معمول برگزار شود و حتی از دوران تعطیل تابستان نیز برای تشکیل کلاس‌ها استفاده شود.

عدم شفافیت پرداخت حقوق‌های فرهنگیان به‌خصوص در شرایطی که برخی استان‌های گرمسیر کشور چون بوشهر، خوزستان و هرمزگان از امکانات خنک‌کننده بی‌بهره‌اند، وضعیت تحصیل را بیش از پیش دشوار خواهد کرد. گواینکه در شرایط عادی در مناطقی چون سیستان و بلوچستان، مدارس کپری و خشت‌ و گلی هستند و در بهترین شرایط آب‌ و هوایی نیز مکان مناسبی برای تحصیل به شمار نمی‌روند.

با وجود همه‌ی این مشکلات، هنوز هیچ اقدام مشخصی در راستای اختصاص امکانات ویژه به بخش آموزش و پرورش صورت نگرفته و هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان در خانه و استفاده از تلویزیون و اینترنت تنها به دوش خانواده‌هاست.

حاجی میرزایی راهکار دولت برای تمام کردن دوره‌ی تحصیلی ۹۸-۹۹ را افزودن یک ماه تحصیلی اضافه و تشکیل کلاس‌های درس در روزهای پنجشنبه و جمعه پس از پایان بحران کُرونا اعلام کرده است.

طبق ادعای وی، اکنون «۷۰ درصد» کتاب‌های درسی تا اسفندماه ۹۸ تدریس شده و ۳۰ درصد باقی‌ مانده است. وی گفت «تا اسفندماه ۷۰ درصد آموزش‌ها ارائه شده بود و ۳۰ درصد باقی مانده است، تلاش ما این است با روش‌های مختلف جبران شود تا سال تحصیلی بدون کاستی در محتوای آموزشی به پایان برسد و اگر شرایط دیگری پیش آمد متناسب با آن تصمیم می گیریم.»

همزمان کانال تلگرامی «معلمان عدالت‌خواه» اسامی ۴۸ آموزگار از قم، تهران، گیلان، آذربایجان شرقی، قزوین، خراسان رضوی، مازندران و مناطق دیگر را اعلام کرده که جان خود را بر اثر ابتلا به کُرونا از دست داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا