آذربایجانایرانخاورمیانه

۳۰ دیپلمات اسرائیلی کنفرانسی سه روزه درباره ایران در آذربایجان برگزار کردند

در این نشست که از دوشنبه شانزدهم ژانویه و تا چهارشنبه هجدهم ژانویه ادامه یافت، سفرای اسرائیل در اوکراین، روسیه، بلاروس، مولداوی، ازبکستان، قرقیزستان، گرجستان، صربستان، آلبانی، مقدونیه شمالی و کوزوو شرکت داشتند.

سفرای اسرائیل در کشورهای اروپا-آسیا و بالکان نشست سه روزه‌ای در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، برگزار و طی آن علاوه بر جنگ اوکراین درباره تهدید امنیتی حکومت ایران و تقویت مناسبات اسرائیل و کشورهای مسلمان گفتگو کردند.

به غیر از سی شرکت‌کننده در این نشست آلیز بن‌نون، مدیر امور سیاسی وزارت امور خارجه اسرائیل نیز در این کنفرانس سه روزه حضور داشت.

مهمترین موضوع‌های گفتگو در این نشست طرح‌هایی برای سال جاری میلادی در بستر جنگ اوکراین و تنش‌های فزاینده میان اسرائیل و ایران و همچنین تقویت پیوندهای دولت اسرائیل با کشورهای مسلمان بوده‌اند.

تاکنون پیوندهای عمیق اسرائیل و جمهوری آذربایجان تنش‌های زیادی میان آذربایجان و ایران برانگیخته اند. مقامات آذربایجان در نامه‌ای به پارلمان اسرائیل تأکید کرده‌اند که آذربایجان خود را دوست اسرائیل می داند و هرگز حمایت‌های این کشور را در زمینه امنیتی فراموش نمی‌کند.

دوشنبه گذشته معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در کنفرانسی با حضور دیپلمات‌های اسرائیلی مسائل امنیتی منطقه به ویژه ایران را به میان کشید. پس از این کنفرانس دیپلمات‌های اسرائیلی با حکمت حاجی‌اف، مشاور سیاسی رئیس جمهوری آذربایجان، الهام علی‌اف، ملاقات و با او درباره همکاری کشورها در منطقه گفتگو کردند.

در دوره‌ای که جنگ سایه اسرائیل و ایران می‌تواند به جنگی علنی بدل شود، دولت آذربایجان مناسبات خود را با اسرائیل تقویت می کند.

در دسامبر گذشته جمهوری آذربایجان مختار ممدوف، معاون وزیر آموزش و پرورش خود را به عنوان نخستین سفیر آذربایجان در اسرائیل معرفی کرد.

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، در نامه‌ای که به این مناسبت برای نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، فرستاد، نوشت که کشورش اهمیت ویژه ای برای مناسبات خود با اسرائیل قائل است.

آذربایجان نخستین کشور شیعه‌مذهب است که مناسبات گسترده دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی با اسرائیل دارد.

سفیر اسرائیل در آذربایجان، جورج دک، یک عرب مسیحی سی وهشت ساله است که جوانترین و در عین حال نزدیک‌ترین سفیر اسرائیل به تهران به شمار می رود. بین پنجاه تا هفتاد هزار نفر از جمعیت اسرائیل را یهودیان آذربایجانی تشکیل می‌دهند و جامعه یهودی جمهوری آذربایجان بین هشت تا دوازده هزار نفر تخمین زده می‌شود.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا