ایرانجهانسیاست

۵۱ مقام سابق و کارشناس عالی‌رتبه آمریکایی خواهان اعمال فشار بیشتر بر ایران شدند.

گزارش می رسد که ۵۱ مقام سابق و کارشناس عالی‌رتبه آمریکایی از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواستند که فشارها بر ایران را افزایش دهد.

۵۱  تن از مقام‌های ارشد سابق و كارشناسان سیاست خارجی  آمریكا، روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت نامه مشترکی را منتشر كردند كه از  رئیس جمهور دونالد ترامپ خواسته شده است که «تحریم های ایران را لغو نكند».

این مقامات گفته‌اند که شرایط سخت کنونی ایران در مقابله با شیوع  کرونا ربطی به تحریم های آمریکا ندارد و این به دلیل رد پیشنهاد کمک از سوی آمریکا است.

این نامه توسط بسیاری از مقامات ارشد سابق که در احزاب دموکرات و جمهوریخواه خدمت کرده بودند امضا شده است ،

همچنین تاکید شده است که تحریم ها فقط به شرطی می تواند برداشته شود که: « رژیم [ایران] از حمایت مالی تروریسم دست بردارد، برنامه های هسته ای و موشکی خود را برچیند، همه گروگان های آمریکایی را آزاد می کند. نیروهای خود را از دیگر کشورهای خاورمیانه دور کند و به سوء استفاده بی امان از مردم ایران خاتمه می دهد.»

برخی از مهمترین اسامی که این نامه را امضا کرده‌اند شامل سخنگوی پیشین مجلس نیوت گینگریش، مارك والاس سفیر پیشین آمریكا در سازمان ملل متحد، مارك دوبوویتس از بنیاد دفاع از دموكراسی ها و سایر افراد است.

در این نامه گفته شده است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران از همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ به عنوان بهانه ای برای كاهش تحریم‌ها استفاده می‌کند.

به نظر امضا کنندگان، «از این پولها رژیم [ایران] می خواهد به فعالیت های بدخواهانه خود ادامه دهد. از آنجا که ایران مشارکت خود را در این فعالیتها را به‌رغم شیوع کووید-۱۹ متوقف نکرده است، تحریم های ایالات متحده -که مانع از ورود کالاهای بشردوستانه به ایران نمی شود- نباید به حالت تعلیق درآید.»

همچنین بیان شده است که: «دولت ایران همچنان به دولت ترامپ فشار می آورد تا تحریم ها را لغو کند و شکایت دارد که تحریم ها مانع از توانایی ایران در کنترل این بیماری می‌شود. در حالی که وزارت امور خارجه [آمریکا] در ماه فوریه یک کانالی ایجاد کرد تا از این طریق ارسال کمک های بشردوستانه و پزشکی آزادانه و بدون محدودیت به ایران را فراهم کند.»

علاوه بر این، عنوان کرده‌اند که: «سؤالاتی در مورد این وجود دارد که آیا ایران به اندازه کافی و با شفافیت ویروس کرونا را اداره کرده است یا نه؟»

این نامه ادامه می دهد: «علاوه بر این، علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در امپراتوری تجارت خود به میلیارد ها دلار دسترسی دارد -پولی که از مردم ایران دزدیده شده است. میلیاردها دلار دیگر در صندوق ذخیره ارزی ایران موجود است، که خامنه ای در ماه های اخیر برای تأمین بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گسترش فعالیت‌های هسته ای و نقض حقوق بشر از آن بهره برداری کرده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات اخیر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره «تولید ویروس کرونا» را «تئوری‌های توطئه ساخته شده» مضر، غیرمسئولانه و صد درصد غلط عنوان کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا