آذربایجان

104 سال از تأسیس کشور پرشکوه ما – جمهوری دمکراتیک آذربایجان می گذرد

امروز در آذربایجان روز استقلال است. 28 می 1918، 104 سال از تأسیس جمهوری دمکراتیک آذربایجان، اولین دولت سکولار دمکراتیک در شرق مسلمان می گذرد.

در نتیجه انقلاب فوریه در روسیه در سال 1917، امپراتوری تزاری سرنگون شد. جنبش ملی خلق های تحت ستم تزاریسم در کشور آغاز شده است.در 28 مه 1918، جمهوری دموکراتیک آذربایجان (1918-1920) – اولین دولت سکولار دموکراتیک در شرق مسلمان تأسیس شد.

جمهوری دموکراتیک آذربایجان که توسط محمد امین رسول زاده تأسیس شد، اولین جمهوری پارلمانی در جهان ترک و اسلام و اولین نمونه از یک کشور دموکراتیک، قانونی و سکولار بود.

اولین رئیس دولت موقت آذربایجان فتعلی خان خویسکی بود. شورای ملی پس از 10 روز کار در تفلیس به گنجه نقل مکان کرد. تنها در سپتامبر 1918، زمانی که باکو از نیروهای داشناک-روس تحت رهبری ارتش ترکیه پاک شد، دولت ملی از گنجه به باکو نقل مکان کرد.جمهوری مستقل آذربایجان در عمر کوتاه خود به موفقیت ها و پیروزی های بزرگی دست یافته است. جمهوری که برای اولین بار حق رای زنان را به رسمیت می شناسد و برابری زن و مرد از جمله ارتش ملی، پول ملی، دموکراسی سازی، بانکداری ملی، انتخابات آزاد، روابط بین الملل و به رسمیت شناختن رسمی استقلال آذربایجان توسط جامعه بین المللی را تضمین می کند و تمامیت آذربایجان را تضمین می کند. ، اصلاحات اقتصادی و غیره. توسط جمهوری مستقل آذربایجان ارائه شده است.

اولین دولتی که جمهوری دموکراتیک آذربایجان را رسماً به رسمیت شناخت، امپراتوری عثمانی بود (4 ژوئن 1918).در 9 نوامبر 1918 به پیشنهاد محمد رسول زاده پرچم سه رنگ جمهوری دمکراتیک آذربایجان به تصویب رسید. تا آن زمان پرچم جمهوری دموکراتیک آذربایجان قرمز بود.

جمهوری دموکراتیک آذربایجان تنها به مدت 23 ماه توانست در یک فضای متشنج و پیچیده سیاسی-اجتماعی فعالیت کند. متاسفانه جمهوری مستقل آذربایجان قبل از دو سالگی توسط بلشویک ها به طور موقت سرنگون شد.

روسیه شوروی به زور آذربایجان را در بر گرفت. با وجود سرنگونی توسط بلشویک ها، ایده استقلال شکست نخورد و در سال 1991 با فروپاشی امپراتوری شوروی، آذربایجان دوباره استقلال خود را اعلام کرد.بنای یادبود اعلامیه استقلال به افتخار جمهوری دموکراتیک آذربایجان در باکو برپا شد.

روز استقلال از سال 1991 تا 2021 روز جمهوری نامیده می شود. در جلسه عمومی پارلمان آذربایجان در 15 اکتبر 2021، قانون جدید “در مورد روز استقلال” به تصویب رسید. رئیس جمهور الهام علی اف در همان روز قانون «در روز استقلال» را تصویب کرد.

با تصویب این قانون، 28 مه – روز جمهوری نامگذاری شد و روز استقلال اعلام شد. بدین ترتیب آذربایجان برای اولین بار از زمان تصویب این قانون روز استقلال را جشن می گیرد.

روز استقلال در آذربایجان یک روز غیر کاری است و هر ساله به عنوان تعطیلات جشن گرفته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا