آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

عباس لسانی در زندان اردبیل اعتصاب غذا کرد

عباس لسانی، از صبح روز شنبه ۲۲ خرداد در اعتراض به انتقال محکومینی با جرایم خطرناک به بندهای سیاسی-امنیتی دست به اعتصاب غذا زد.

عباس لسانی، زندانی سیاسی تورک محبوس در زندان اردبیل از صبح امروز شنبه ۲۲ خرداد در اعتراض به انتقال محکومینی با جرایم خطرناک ( اراذل و اوباش) به بندهای سیاسی-امنیتی برای تشدید فشارهای روحی علیه فعالین سیاسی در این بندها دست به اعتصاب غذا زد.

اخیرا مسئولین زندان اردبیل اقدام به انتقال یکی از محکومین جرایم خطرناک به بند آقای لسانی کرده که مرتب به ایجاد درگیری با زندانیان آن بند می پردازد.

دلیل دیگر احتمال آغاز اعتصاب غذا از سوی عباس لسانی، عدم انتقال‌ وی‌ به‌ بیمارستان، علی‌ رغم‌ تاکید‌ رئیس‌ بهداری زندان‌ اردبیل‌ مبنی‌ بر نیاز‌ فوری به مراقبت‌ های‌ پزشکی‌ است.

آقای لسانی که این روزها در کنار درد زانو و دیسک کمر دچار فشار خون بالا می‌باشد دو روز پیش اعلام کرده بود، در صورت عدم جابجایی این زندانی از بند مذکور از شنبه دست به اعتصاب غذا زده و در صورت ادامه از سه‌شنبه اعتصابش را به حالت خشک در خواهد آورد.

فعالین مدنی تورک در اردبیل، از روز جمعه با دیوار نویسی گسترده در سطح شهر اعتراضشان به مسئولین قضایی-امنیتی زندان نشان داده‌اند.

آقای لسانی که از دی ماه ۹۷ طی یک عملیات فرا قانونی در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز ربوده و به زندان اردبیل منتقل شده است پس از پرونده‌سازی در دادگاهی یکطرفه با حکمی سیاسی به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به یزد محکوم شده است.

سازمان عفو بین‌الملل دستگیری و احکام آقای لسانی را نشانه آشکار وجود تبعیض علیه اتنیک تورک و آذربایجانی‌ها در ایران دانسته و برخورد قهرآمیز حاکمان قضایی ایران با این مسئله را مغرضانه و تأسف آور قلمداد می‌کند.

گفتنی است این فعال آذبایجانی در طول سه دهه فعالیت مستمرش در راستای احقاق حقوق تورک‌ها در ایران بیش از ده بار بازداشت، شکنجه و متحمل حبس شده و اغلب جهت استیفای حقوق زندانی بارها دست به اعتصاب غذاهای طولانی مدت زده است.

اعتصاب غذا نمادی از اعتراض بدون خشونت و نافرمانی مدنی بوده و در شرایطی که راه دیگری برای نشان دادن اعتراض نیست معمولا زندانیان سیاسی از آن استفاده می‌کنند تا ناراضایتی خود را نشان دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا