آذربایجانسیاست

وزارت خارجه آذربایجان به اتحادیه اروپا: “علی‌اف موضوع وضعیت قره‌باغ را به زباله‌دان تاریخ فرستاد”

لیلا عبدالله‌یوا، سخنگوی مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفت: "رئیس جمهور آذربایجان موضوع وضعیت قره‌باغ کوهستانی را به زباله‌دان تاریخ فرستاد."

“قبل از هر چیز، می خواهم تأکید کنم که قطعنامه سالانه پارلمان اروپا در مورد اجرای سیاست خارجی و امنیتی مشترک، در ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی که از یک سو دارای تاثیر دکترینی و حقوقی است، و از سوی دیگر نقشه راهی برای سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود، یک بار دیگر بیانگر حمایت اتحادیه اروپا از تمامیت ارضی کشورهای «مشارکت شرقی» (از جمله آذربایجان) در مرزهای شناخته شده بین المللی بود. علیرغم تلاش برخی محافل طرفدار ارمنستان، پس از جنگ ۴۴ روزه، موضع اتحادیه اروپا در حمایت از تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای شناخته شده بین المللی آذربایجان و سایر کشورهای «مشارکت شرقی» تغییر نکرده است.”

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، این بیانیه توسط لیلا عبدالله‌یوا، سخنگوی مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام شد.

در این بیانیه آمده است: “این سند همچنین از بیانیه سه جانبه امضا شده توسط روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان در ۱۰ نوامبر استقبال کرده و اظهار امیدواری می‌کند این توافقنامه چشم اندازهای بهتری را برای صلح آینده باز کند. این سند خواستار بازگشت آوارگان و پناهندگان، ارائه کمک های بشردوستانه به نیازمندان و پیگرد قانونی مسئولین جنایات جنگی است.

در این سند کشتار غیرنظامیان، تخریب زیرساخت های غیرنظامی و استفاده از مهمات خوشه ای محکوم شده و در این باره ارمنستان و آذربایجان به رعایت این خصوص فراخوانده می‌شود. این سند مواردی مانند بازگشت آوارگان و پناهندگان به خانه هایشان، ارائه کمک های بشردوستانه به نیازمندان و همچنین پیگرد قانونی مسئولین جنایات جنگی را شامل می شود.

به طور خلاصه، قطعنامه پارلمان اروپا بر اهمیت حل همه مسائل مربوط به منازعات در کشورهای مشارکت شرقی بر اساس قوانین بین المللی و اول از همه بر اساس حمایت قاطع اتحادیه از تمامیت ارضی کشورهای مشارکت شرقی تأکید کرده است.

در مورد برخی از موارد بی اساس که در قطعنامه منعکس شده، ما می خواهیم آنها را روشن کنیم. اول از همه، موضع ما در مورد وضعیت آینده منطقه و امنیت جمعیت ارمنی و میراث قره‌باغ کوهستانی روشن و صریح است. ما به اعضای پارلمان اروپا که با این موضع آشنا نیستند مجدداً تأکید می کنیم که رئیس جمهور آذربایجان موضوع وضعیت [قره‌باغ کوهستانی] را به زباله دان تاریخ ارسال کرده است و در مورد امنیت جمعیت و میراث ارمنستان، حقوق همه شهروندان در آذربایجان، صرف نظر از قومیت و مذهب، با قانون اساسی تضمین شده، از بناهای تاریخی و فرهنگی در سطح دولتی محافظت می شود.

این قطعنامه منعکس کننده ادعاهای بی اساس در مورد ترکیه برادر و حاوی نظرات مغرضانه‌ای که واقعیت را منعکس نمی کنند، است. ما تأکید می کنیم که ترکیه یکی از کشورهای پیشرو در منطقه است، علاقه مند به تأمین صلح و امنیت در منطقه است و در این زمینه نقش استثنایی دارد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا