اقتصادایرانجهانسیاست

اعدام روح‌الله زم؛ فرانسه و سایر کشورهای اروپایی کنفرانس تجاری اروپا و ایران را لغو کردند

در ادامه واکنش‌های بین المللی به اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» و «صدای مردم» کنفرانس تجاری اروپا و ایران کنسل شد.

در ادامه واکنش‌های بین المللی به اعدام روح‌الله زم، ساعاتی پس از اعلام فرانسه مبنی بر «اعدام وحشیانه و غیرقابل قبول روح‌الله زم»، به همراه سفیر این کشور سفرای آلمان، اتریش و ایتالیا نیز اعلام کردند که در کنفرانس تجاری اروپا و ایران شرکت نمی‌کنند و این کنفرانس لغو شد.

این کنفرانس قرار بود در روزهای ۲۵ تا ۲۷ آذر به صورت مجازی برگزار شود و در آن موضوع چگونگی گشایش در روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا مذاکره شود.

طبق گفته کمیته اجرایی این کنفرانس ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از ۴۰ کشور جهان برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

همزمان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، با «نقض هولناک حقوق بشر» خواندن اعدام روح‌الله زم گفت: «اعدام روح‌الله زم در ایران، … یکی دیگر از موارد هولناک نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران است.»

به نوشته هرانا، روح الله زم روز پنج‌شنبه ۲۰ آذرماه از بازداشتگاه سپاه در تهران به بند ۸ زندان رجایی شهر کرج موسوم به بند سپاه پاسداران منتقل شد. او عصر روز جمعه به زندان اوین منتقل و پس از آخرین ملاقات با خانواده مجددا به زندان رجایی شهر منتقل شد. او از زمان انتقال تا زمان اجرای حکم اعدام در اعتصاب خشک بسر برد. در زمان اجرای حکم اعدام این فعال سیاسی، امین وزیری، نماینده دادستان به همراه تنی از نیروهای امنیتی در صحنه اجرای حکم حاضر بودند.

پدر روح‌الله زم  روز شنبه ۲۲ آذر اعلام کرد که پسرش در دو ماه گذشته در اختیار حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بوده و بازجویان این نهاد با وعده دروغین ابراهیم رییسی درباره «مبادله»، از روح‌الله اعتراف گرفتند.

او همچنین گفت که نیروهای امنیتی در ملاقات روز جمعه گفتند که روح‌الله را «دو تا سه روز دیگر از بند ۲الف سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به بند عمومی منتقل خواهد شد و آنجا از امکانات بهتر و ملاقات بیشتر برخوردار می‌شود» اما او را اعدام کردند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا