جهان

گفتگوی رهبران آمریکا و چین؛ شی‌ جین پینگ: از خط قرمز تایوان عبور نکنید

جو بایدن و شی جین پینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین روز سه‌شنبه در جریان تماسی تلفنی با یکدیگر در مورد تنش‌ها بر سر تایوان، رشد هوش مصنوعی و موضوعات امنیتی گفتگو کردند.

کاخ سفید گفتگوی جو بایدن با همتای چینی خود را «صریح و سازنده» توصیف کرد. گفتگوی تلفنی روز سه‌شنبه اولین تماس رهبران دو کشور با یکدیگر از زمان دیدارشان در ایالت کالیفرنیای آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته بود.

شی جین پینگ در این گفتگوی تلفنی گفت که آمریکا و چین باید به اصل «بدون درگیری، بدون رویارویی» به عنوان یکی از اصول سال جاری، وفادار باشند.

رئیس‌جمهوری چین گفت: «ما باید اولویت را به ثبات بدهیم و مشکلی ایجاد نکنیم، از خطوط عبور نکنیم اما ثبات کلی روابط چین با آمریکا را حفظ کنیم.»

شی جین پینگ در گفتگوی خود با جو بایدن به تایوان به عنوان «اولین خط قرمزی که نباید از آن عبور کرد» اشاره کرد. جو بایدن نیز از تحرکات پکن در دریای جنوبی چین انتقاد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است هفته آینده در کاخ سفید میزبان فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن باشد. افزایش نفوذ و تحرکات چین در منطقه شرق آسیا از محورهای نشست سه جانبه در واشنگتن خواهد بود.

رهبران آمریکا و چین پیش از این بر سر انجام گفتگوهای رسمی در مورد فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی به توافق رسیده بودند. این گفتگوها قرار است طی هفته‌های آتی صورت گیرد.

همکاری در زمینه مقابله با قاچاق فنتانیل از دیگر موضوعاتی بود که جو بایدن و شی جین پینگ در مورد آن با یکدیگر گفتگو کردند.

تماس تلفنی جو بایدن با شی جین پینگ مقدمه دوره جدیدی از گفتگوها و مذاکرات بین دو کشور خواهد بود. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار است طی روزها و هفته‌های آینده به چین سفر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا