ایرانسیاست

از شستن میت تا خدمت در بسیج؛ نگاهی به افزایش احکام عجیب برای متهمان سیاسی

صدور احکام غیرمعمول توسط رژیم ایران برای فعالان سیاسی با عنوان های شستن میت، رونویسی از قرآن، خدمت در بسیج، خواندن کتاب‌های کشته شدگان نظامی ایران در سوریه، مطالعه در مورد حجاب، تحقیق در مورد “جنایات” آمریکا در کنار احکام حبس به‌عنوان مجازات تکمیلی افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش اؤیرنجى به نقل از خبرگزاری هرانا ؛ طی دو ماه اخیر قضات دادگاه‌های انقلاب و کیفری از مجازات تکمیلی به عنوان ابزاری برای تحقیر معترضان و منتقدان سیاسی استفاده کرده‌اند.هر چند که اساس محکومیت منتقدان سیاسی به تنهایی نقض حقوق بشر تلقی می‌شود، با این‌حال این مجازات‌های عجیب که عمدتا مبنای ایدئولوژیک دارند در تضاد مضاعف با نفس موضوع “مجازات تکمیلی” در قانون قرار می‌گیرند، گزارش پیش رو به بررسی قانون و احکامی که اخیرا صادر شده است اختصاص دارد.

مجازات تکمیلی یا تتمیمی چنانچه از نام آن پیداست مجازاتی است در کنار مجازات اصلی و به منظور تکمیل آن در نظر گرفته شده است. در قانون، صدور، نوع و میزان مجازات تکمیلی تماما برعهده قاضی گذاشته شده، به طور خاص در هفته های اخیر در خصوص پرونده‌های با مضمون سیاسی به ویژه شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات آبان ماه” و یا شهروندان بازداشتی در تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه، قضات دادگاه انقلاب از آن به عنوان ابزاری ایدئولوژیک استفاده کرده اند.

پیش از این عمدتا قضات برای مجازات‌هایی تکمیلی متهمان سیاسی از مواردی چون تبعید، ممنوعیت خروج از کشور و یا ممنوعیت عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی استفاده می کردند اما اخیرا شاهد صدور احکام عجیبی هستیم که علیه باورهای فردی است که بابت آن در بازداشت است.

با توجه به روندی که به تازگی آغاز شده در حال حاضر عمدتا شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات آبان ماه” ۹۸ و یا شهروندان بازداشتی در تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان در دیماه ۹۸، هدف این گونه احکام قرار گرفته‌اند.

در صورت تداوم و افزایش صدور این دست از احکام علیه منتقدان سیاسی باید گفت دستگاه امنیتی یا قضایی زیر نظر ابراهیم رئیسی علاوه بر مجازات منتقدان به مقابله عقیدتی از طریق ابزاری کردن احکام بعنوان یک شیوه روی آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا