ایرانجهان

اندیشکده آمریکایی: ایران برای فرار از توبیخ شورای حکام مقابل آژانس کوتاه آمد

«سوابق رژیم ایران در دروغ‌پردازی هسته‌ای و تلاش آشکار آن برای وانمود کردن به همکاری با آژانس نشان می‌دهد که آمریکا باید آن را توبیخ کند»

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی برای جلوگیری از توبیخ خود توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک سو و برای افزایش ارزش ریال از سوی دیگر به آژانس وعده همکاری داده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، دوشنبه گفت «امتیازات اتمی» که تهران آخر هفته پیش گفت به غرب می‌دهد، همچنان «قابل مذاکره» است. به گفته این اندیشکده، حرف‌های اخیر گروسی ظاهرا «اظهارات خوش‌بینانه» روز شنبه وی مبنی بر اینکه تهران موافق کرده به نگرانی‌های بین‌المللی رسیدگی کند، را نقض می‌کند.

به باور این اندیشکده، در اثر خوش‌بینی اولیه که دیدار گروسی با مقامات ایران ایجاد کرد، ارزش ریال، که در ماه‌های اخیر در سراشیبی سقوط افتاده بود، به‌یکباره روز یکشنبه جهشی چشمگیر پیدا کرد.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید مقامات ایران فقط با گروسی دست دادند و خوش و بش کردند و وعده دادند، وگرنه پیشرفت‌های چشمگیر هسته‌ای، غنی‌سازی نزدیک به سطح تسلیحاتی، و آثار اورانیوم غنی‌شده در تاسیسات مخفی ایران کماکان به قوت خود باقی است.

این تحولات در حالی روی می‌دهد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه نشست ادواری چهار روزه خود را در وین آغاز کرد، و یکی از موضوع‌های مورد بررسی آن لزوم توبیخ یا عدم توبیخ ایران به دلیل همکاری نکردن آن با آژانس طی چندین ‌ماه اخیر است.

به گفته اندیشکده آمریکایی، سوابق رژیم ایران در «دروغ‌پردازی هسته‌ای» و تلاش آشکار آن برای «وانمود کردن» به همکاری با آژانس نشان می‌دهد که ایالات متحده دلایل زیادی برای توبیخ تهران در جلسه شورای حکام دارد و باید آنها را دنبال کند و جدی بگیرد.

به گفته بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، دولت بایدن باید «بلوف تهران» را بر ملا کند و از آژانس بخواهد تا جهوری اسلامی را برای اعمال مجدد تحریم‌ها به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا