ایرانجهان

درخواست مک‌کال از دولت آمریکا برای شفاف‌سازی درباره ادعای شبکه «نفوذ ایران» در مذاکرات هسته‌ای

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه پنجم مهرماه با اشاره به گزارش وب‌سایت آمریکایی سمافور درباره «ارتباط افراد نزدیک» به رابرت مالی، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران، با شبکه‌ای از کارشناسان وابسته به جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات برجام، از دولت جو بایدن خواست در این زمینه «شفاف سازی» کند.

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه، در بیانیه خود گزارش سمافور را «هشداردهنده» نامید و گفت: «نه تنها نماینده آمریکا در امور ایران پس از بازجویی مجوز امنیتی‌اش لغو شده است٬ اینک گزارش‌های تازه نیز این ادعا را مطرح می‌کنند که یکی از مقامات مسئول حمایت از تیم مذاکره کننده او با ایران، یکی از اعضای اصلی کمپین نفوذ ایران بوده است. »

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه خود به گزارش سمافور درباره آرین طباطبایی (دختر جواد طباطبایی مانقورد) کارشناس مسائل ایران و از مقام‌های پیشین وزارت خارجه آمریکا اشاره کرده است.

وب‌سایت خبری سِمافور روز سه‌شنبه چهارم مهر، در گزارشی مدعی ارتباط آرین طباطبایی و دیگر افراد نزدیک به رابرت مالی، نمایندهٔ پیشین آمریکا در امور ایران، با «شبکه ابتکار کارشناسان ایران»، یک شبکه مرتبط با جمهوری اسلامی، در مذاکرات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و در دوران دولت حسن روحانی شده بود.

مایکل مک‌کال همچنین گفته است که رابرت مالی «ظاهراً در فوریه سال ۲۰۲۱ یکی از کسانی را که در این گزارش‌ها نامش به میان آمده شده، به نام آرین طباطبایی، استخدام کرد تا به وزارت امور خارجه بپیوندد تا به او در مذاکراتش با ایران کمک کند. پس از ۱۵ ماه، او به وزارت دفاع نقل مکان کرد و در حال حاضر مسئول دفتر دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور عملیات‌های ویژه است

این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه دولت جو بایدن را متهم کرده است که با توافق مبادله زندانیان با جمهوری اسلامی و آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران و همچنین اجرا نکردن تحریم‌ها، سیاست «ضعیفی» در قبال ایران در پیش گرفته و این «دشمن خطرناک» را جسورتر کرده است.

مایکل مک‌کال در پایان تاکید کرده است که «مردم آمریکا مستحق شفافیت درباره این ماجرا هستند

این در حالی است که روز گذشته یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در واکنش به گزارش سِمافور گفت که آرین طباطبایی پیش از استخدام در وزارت دفاع مورد بررسی‌های امنیتی دقیق قرار گرفته است.

این سخنگوی پنتاگون اضافه کرد: «دکتر طباطبایی، به‌عنوان شرط استخدام در وزارت دفاع و به‌طور کامل و دقیق، مورد بررسی قرار گرفته و ما مفتخریم که او مشغول خدمت است

این سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در اظهارات خود اشاره‌ای به تحقیقات احتمالی در این پرونده نکرد.

در همین حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته گفت که به نظر می‌رسد محتوای این گزارش به رویدادهایی می‌پردازد که تقریباً یک دهه پیش اتفاق افتاده و شامل افرادی است که بیشتر آن‌ها در حال حاضر برای دولت آمریکا کار نمی‌کنند.

آقای میلر روز سه‌شنبه در نشست خبری روزانه خود گفت: «من گزارش را خوانده‌ام و بر اساس برداشتم، بیشتر مربوط به اتفاقاتی است که یک دهه پیش روی داده‌اند و بیشتر این افراد برای دولت [آمریکا] کار نمی‌کنند

متیو میلر اضافه کرد: «تنها مقام آمریکایی که در این گزارش از او نام برده شده، پیش از پیوستن به وزارت خارجه آمریکا بارها مطالبی در انتقاد از [حکومت] ایران نوشته است. و تحقیقات امنیتی کاملی از او قبل از پیوستن به وزارت خارجه آمریکا انجام شده بود

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در اندیشکده گروه بحران، که نام او در گزارش سمافور نیز مطرح شده، گفته است، بسیاری از اطلاعات ارائه‌شده در این گزارش «نادرست و غلط» است.

آقای واعظ در پاسخ به گزارش سمافور نوشته که ایمیل‌ها و مکاتبات مقام‌های ایران در‌بارهٔ «شبکه ابتکار کارشناسان ایران»، «یک‌طرفه و تعریف از خود» است.

او اضافه کرد که مقام‌های ایران «یا نمی‌دانستند» یا این موضوع «فراتر از تشخیص» آن‌ها بود که بدانند طرح این شبکه با حمایت اندیشکده‌های اروپایی و یک دولت بزرگ اروپایی شکل گرفته و معمولاً نشست‌هایی برای بررسی سیاست‌گذاری‌ها تشکیل می‌دهد.

گزارش سمافور واکنش دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه را درپی داشته است. جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا منتقد سیاست دولت جو بایدن برای احیای توافق برجام هستند و خواستار تشدید اقدامات علیه جمهوری اسلامی شده‌اند.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا