آذربایجاناقتصادایرانسیاست

جیوه و سیانور سهم مردم تیکان‌تپه از بزرگترین معدن طلای خاورمیانه

سهم مردم تیکان‌تپه (تکاب) در آذربایجان‌غربی، از معدن طلای زرشوران، بزرگترین معدن طلای خاورمیانه، نشت مواد سمی به داخل آب‌های زیر‌زمینی به دلیل عدم رعایت استاندارد‌های زیست محیطی است.

مردم محروم شهرستان تیکان‌تپه (تکاب) در آذربایجان غربی به رغم برخورداری از معادن غنی و عظیم طلا نه تنها سودی از آن نمی‌برند بلکه به طور مداوم مشکلات این معادن گریبان‌شان را گرفته بلای جان اهالی می شود.

نبود کارخانه‌های استحصال مواد معدنی در مقیاس بزرگ و نزدیک به معادن طلا به همراه نبود کارگاه‌های کوچک طلاسازی در این شهرستان آذربایجان موجب شده وجود این معادن در رونق اقتصادی این شهرستان تاثیر گذار نباشد.

اهالی این منطقه حتی از کار در معادن طلای این شهر محروم بوده و بیشتر معدن داران از نیروهای غیر بومی جهت کار در معدن استفاده می‌کنند.

اهالی این شهرستان می‌گویند: سهم‌شان از طلا ، جیوه و سیانور است که هر روز آنها را یک قدم دیگر به مرگ نزدیک می‌کند و خانواده آنها را به کام مرگ می‌کشاند.اهالی معتقد هستند استاندارد‌های زیست محیطی برای ایجاد لایه‌های حفاظتی صورت نگرفته و نشت مواد سمی به داخل آب‌های زیر‌زمینی در این محل اتفاق می افتد.

سلمان ذاکر، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه دو معدن بزرگ طلای ایران با «بیش از ۴۰ درصد انباشت طلای کشور» در تیکان‌تپه آذربایجان‌غربی است، به ایلنا گفت، در حالی که جوانان این شهرستان بیکار هستند «از ظرفیت‌های شغلی  این دو معدن برای اشتغال افراد بومی استفاده نشده» است.

به گفته سلمان ذاکر: «در آمد حاصل از فروش طلای معادن تکاب به جیب دیگران رفته و هیچ سودی برای اهالی این منطقه ندارد.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا