جهان

ناتو بودجه نظامی سال آتی خود را ۱۲ درصد افزایش داد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرد که بودجه نظامی خود برای سال ۲۰۲۴ را ۱۲ درصد افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش که ناتو روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه در سایت خود منتشر کرده، بودجه غیرنظامی این سازمان برای سال ۲۰۲۴ با رشدی ۱۸ درصدی به ۴۳۸ میلیون یورو و بودجه نظامی آن با رشدی ۱۲ درصدی به بالای ۲ میلیارد یورو رسید.

اعضای ناتو همچنین بر افزایش ۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری برنامه مشترک امنیتی این سازمان و رساندن آن به ۱.۳ میلیارد یورو در سال آینده توافق کردند.

میرچا جوآنا معاون دبیرکل ناتو با اعلام توافق اعضای ناتو برای بودجه سال آینده گفت، افزایش بودجه ناتو این امکان را فراهم می‌کند که ما بصورت موثرتری به چالشها رسیدگی کنیم: «افزایش تامین مالی مشترک ناتو نشان‌دهنده همبستگی و اراده جمعی اعضای آن در شرایط آشفته کنونی است؛ دورانی که ما بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم

توافق بر سر رشد بودجه نظامی و غیرنظامی، همچنین سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز تاسیسات و تجهیزات نظامی، در حالی است که روسیه نیز بودجه نظامی خود در سال آینده را ۶۸ درصد افزایش داده است.

دریاسالار راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو، مهرماه امسال اعلام کرده بود که ذخایر تسلیحات انبارهای کشورهای عضو به خاطر ارسال گسترده تسلیحات به اوکراین برای مقابله با روسیه به شدت کاهش یافته است.

او گفت ذخایر تسلیحات به «نیمه» رسیده و «کفگیر به ته دیگ خورده است».

راب بائر خواستار افزایش بودجه نظامی کشورها و خود ناتو برای تامین تسلیحات شده بود.

کشورهای عضو ناتو از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه پارسال، دهها میلیارد دلار کمک نظامی، مالی و اقتصادی به اوکراین کرده‌اند که بخش اعظم آن توسط آمریکا تامین شده است.

روسیه نیز برای سال آینده بودجه نظامی خود را ۶۸ درصد افزایش داده و به ۱۱۵ میلیارد دلار رسانده که از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی بی‌سابقه است.

این مبلغ معادل یک سوم کل بودجه دولت برای سال ۲۰۲۴ و شش درصد تولید ناخالص داخلی روسیه است.

وزیر دفاع بریتانیا، از اعضای ناتو، مهرماه امسال در نشست امنیتی ورشو نسبت به افت ذخایر انبارهای تسلیحاتی غرب هشدار داد و اعلام کرد که اعضای ناتو باید دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را برای بودجه دفاعی اختصاص دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا