آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

مکالمات بی‌سیمی به زبان تورکی در آتش‌نشانی تبریز ممنوع شد

سازمان آتش‌نشانی تبریز در اقدامی نژادپرستانه و دگرستیز، مکالمات بی‌سیمی کارکنان این سازمان به زبان تورکی را ممنوع اعلام کرد.

ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی تبریز با ارسال نامه‌ای به ایستگاه‌های آتش نشانی این شهر دستور داده «تمامی مکالمات بی سیم به زبان فارسی» باشد.

سازمان آتش نشانی از زیرمجموعه های شهرداری تبریز است. شهرداری تبریز پیشتر نیز چندین بار به دلیل اقدامات تورک ستیزانه خبرساز شده است.

این اقدام یک نهاد دولتی در حالی صورت می‌گیر که در روز‌ها و هفته‌های اخیر اعتراضات به «پاندمی نژادپرستی» جهان را در حال درنوردیدن است.

همچنین مقامات بلندپایه حکومت اسلامی ایران با دست‌مایه قرار دادن این اعتراضات و به منظور حمله به سیستم حکومتی غربی سعی در تصویرسازی‌ای کاذب از سیستم حکومتی خود مبنی بر نفی نژادپرستی دارند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در توییت خود نوشته بود: «شعار نمی‌توانم نفس بکشم مردم که در اعتراضات گسترده در سراسر ایالات متحده شنیده می‌شود، سخنان صمیمانه همه ملت‌هایی است که ایالات متحده علیه آنها مرتکب ظلم شده است.»

او همچنین روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، در سخنرانی زنده تلویزیونی با وقیحانه خواندن رفتار پلیس و مقامات آمریکایی گفت «آشکارا جنایت می‌کنند، عذرخواهی هم نمی‌کنند و بعد هم می‌گویند حقوق بشر، انگار آن مرد سیاهی که کشته شد، بشر نبود و حقوقی نداشت.»

آقای خامنه‌ای همچنین با لحنی از سر خشنودی گفت «با این وضع پیش‌آمده، برخی از ایرانی‌های داخل یا خارج از کشور هم که شغلشان حمایت از آمریکا و بزک آن بود، دیگر نمی‌توانند سر بلند کنند.»

در واکنش به این موضع‌گیری، آنونیموس، یکی از حامیان مطرح اعتراضات ضدنژادپرستانه آمریکا خطاب به آقای خامنه‌ای نوشت: «نمی‌توانم نفس بکشم» سخنان صمیمانه همه ملت‌ها علیه در امان ماندن از مجازات‌ها‌ و شارلاتان‌های ضدحامعه‌یی مانند خود شماست که وحشت بزرگی برای مردان، زنان و کودکان ایران هستید.

در ادامه بهره‌برداری جمهوری اسلامی از اعتراضات ضدنژادپرستی آمریکا عباس موسوی روز دوشنبه نیز خطاب به آمریکا گفت: «خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.»

در ایران در طول سالهای گذشته نیز به دلایل مختلف هر از جند گاهی و به‌طور مستمر چنین رویکردها و اقدامات نژادپرستانه و دگرستیزانه بر علیه تورک‌ها صورترفته است.

تداوم این اقدامات نشان از نهادینه شدن این رویکرد در سیستم حکومتی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا