جهان

در قزاقستان چه خبر است؟

قزاقستان به عنوان بزرگترین کشور آسیای میانه، طی ۲۴ ساعت اخیر با ناآرامی‌های بسیار گسترده ای روبرو بوده است و با گذشته ساعت ها و حتی دقایق، این اعتراض ها ابعاد جدیدی نیز به خود می‌گیرد.

قزاقستان به عنوان بزرگترین کشور آسیای میانه، طی ۲۴ ساعت اخیر با ناآرامی‌های بسیار گسترده ای روبرو بوده است و با گذشته ساعت ها و حتی دقایق، این اعتراض ها ابعاد جدیدی نیز به خود می‌گیرد. هسته اولیه ناآرامی‌ها با اعتراض مردمی نسبت به افزایش بی رویه قیمت گاز طبیعی مصرف خانوار آغاز شد اما با سرایت ناآرامی ها به شهرهای بزرگ این کشور از جمله پایتخت قدیمی و پایتخت نوین آن، شاهد تحولات جدیدی می باشیم. در این راستا و طی ساعات اخیر تحرکات مردمی ابعاد شفاف تری به خود گرفته است.

جنبه و سمت و سوی اصلی این مخالفت‌ها را می‌توان آشکار تر شدن رویکرد ضد روسی آن دانست. برخی از درخواست‌های مخالفان به شکل زیر می باشد:

۱. تمامی روابط با روسیه باید قطع گردد
۲. قزاقستان می‌بایست از معاهده دفاع جمعی و همکاری های اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه خارج شود.

۳. فرایند دموکراتیک شدن جامعه آغاز شود

۴. روابط قزاقستان با روسیه تنها به اقتصادی و تجاری محدود شود

۵. قزاقستان باید شبه جزیره کریمه را به عنوان بخش جدایی ناپذیر اوکراین بشناسد.
۶. در تمامی مجامع بین‌المللی و در رأس آن سازمان ملل، قزاقستان باید از مواضع اوکراین دفاع کند

۷. ایستگاه فضایی بایکونور (متعلق به روسیه) بسته شده و تمامی متخصصین و نظامیان روسی از آن اخراج شود و به جای آن با سازمان ناسا باب همکاری باز شود

۸. تمامی زندانیان سیاسی آزاد شود

۹. رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی استعفا دهد
۱۰. شخصیت های شناخته شده قزاقستان در تشکیل دولت جدید وارد عمل شود
۱۱. حکومت موقت را برای انتخابات دموکراتیک باز کند.

تحلیل اولیه درخواست‌ها و سیر تحولات تاریخی از آن است که سیر تحولات تا کنون بر علیه منافع روسیه بوده اما در تحلیل‌های آتی به ابعاد و سناریوهای مختلف آن خواهیم پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا