خاورمیانه

محل زندگی و مناطق تورک ها در عراق

محل زندگی و صاحب اصلی مناطق تورک های عراق عبارت است از کرکوک، اربیل، تلعفر، موصل، کفری، دوز خورماتو، داقوق، آلتون کوپری و …

جمعیت (جغرافیای) ترکهای عراق ، ازمرز جمهوری ترکیه با عراق از حدود مرزی  حکاری و سیرت شروع میشود.

در شمال شرقی شهر موصل ،( نقطه شمالی منطقه مسکونی ترکهای عراق ) شهر تلافر  در  بزرگترین استان عراق واقع شده است .

شهر تلافر یک شهر ترک بوده وجمعیت  بالغ بر یک میلیون نفر راشامل میشود. خط جغرافیایی که از تلافر شروع شده و با در بر گرفتن  موصل  به سمت غرب و جنوب ادامه پیدا کرده  و دیگر شهر ترک یعنی منطقه اربیل را نیز داخل این خط جا داده است.     در جنوب اربیل شهرستان آلتین کپری و در امتداد جنوبی با فاصله ای مساوی بزرگترین شهر ترکهای عراق ، کرکوک واقع شده که این شهر در عین حال مرکز ترک عراق شمرده میشود  . در اطراف شهر کرکوک مناطق مسکونی ترک نشین زیادی وجود دارد .وقتی به سمت جنوب  کرکوک حرکت میکنیم ، از مناطق مسکونی ترکها، شهرستانهای بزرگ و مهمی مانند داکوک ( تاووک )، توزحورماتو، تازه حورماتو، کیفری  و روستاهای بایات راکه از صدها روستا تشکیل یافته را خواهیم دید .

همچنین وقتی از شمال به سمت جنوب حرکت کنیم با چنین روستاهایی مدام برخوردمیکنیم .

در این خط جغرافیایی ، مناطق مسکونی که اکثریت ترک نشین هستند متشکل از تعداد زیادی بخش و صدها روستا  تا 120 کیلو متری غرب بغداد ، وتا بخشهای دیگری بنام  بیدار و مندلی کشانده  شده است .

در دوران امپراتوری عثمانی ( تا سال 1918 ) استان موصل  و کرکوک ،بصورت متصرفات مستقل  اداره میشد . شهرستان اربیل به کرکوک  و شهرستان هانکین نیز به بغداد وابسته وهریک مرکز فرماندهی نیروی زمینی بود . تا به امروز با عوض کردن شکل اداری مناطق مسکونی ترکهای عراق از سوی حکومت های بر سر کار آمده در عراق ، سعی بر خراب کردن شکل جغرافیایی منطقه داشته اند . تا سال 1957  ترکمن ها در استانهای  کرکوک ، اربیل وموصل و شهرستان دیالا اسکان داشتند . در بغداد نیز حدودا جمعییتی مساوی با جمعیت شهرستان اربیل در حال زندگی بودند . بعد از سال 1976 ساختار اداری عراق عوض شد  و  استانهای جدیدی بوجود آمد ، تعداد استانها به 18 عدد رسید . این تعویضات صرفا بخاطر از هم پاشیدن مناطقی که ترک نشین ها در اکثریت بودند انجام شد .

دراین میان همانگونه که قبلا  مشخص شده بود ،نام شهر اصلی ترکمن های عراق را از کرکوک به التمیم تغییر دادند . در اصل نام کرکوک از دوران قبل از میلاد مسیح بعنوان نام این    مناطق مسکونی ، استعمال میشد که بعدها این اسم  بر اثر گذشت زمان  و بنا برتغییری که بخاطر لهجه و طرز تلفظ ساکنان این مناطق صورت گرفته بود ، بحالت امروزی در آمده ، این اسم در اثر گذشت زمان بصورت  سمبلی برای ترکمن های عراق  درآمد که بدین دلیل حکومت بغداد این اسم را عوض کرده بود . صدها روستای وابسته به استان کرکوک را به همراه  اراضی زیر کشتشان ، از استان کرکوک جدا کرده و جزو مناطق استان دیگری اعلام کردند  که با این عمل  تعداد  جمعیت استان کرکوک را کم کردند و همچنین با اضافه کردن روستاها و بخش های ترک به دیگر استانها ، استانهای ترک را بصورت اقلیت  در آوردند  .   و نیز درراستای سیاست عربیزاسیون در کرکوک ودیگر شهرها و مناطق  ترک نشین با کوچ دادن عرب های بدوی و کوردها به این مناطق ، بالاخص در کرکوک با اعمال این سیاست سعی بر آن دارند که از اکثریت جمعیت ترک کاسته وآنها را در اقلیت نشان دهند …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا