خاورمیانه

فشار اتحادیه اروپا بر شبکه‌های اجتماعی برای کنترل اخبار ساختگی جنگ حماس و اسرائیل

اتحادیه اروپا با اعمال فشار بر شرکت‌های فعال در حوزه رسانه‌های اجتماعی از آن‌ها خواست ضمن پیروی از قوانین این اتحادیه، با اخبار ساختگی درباره جنگ حماس و اسرائیل مقابله کنند.

متا، ایکس و تیک‌تاک، سه شرکتی هستند که در روزهای گذشته اولتیماتوم اتحادیه اروپا را دریافت کردند.

این اتحادیه طی درخواست‌هایی جداگانه به این مجموعه‌ها یادآور شد حذف نکردن «دروغ‌رسانی، مطالب مجرمانه و محتوای طرفداری از گروه فلسطینی حماس» به نقض قانون خدمات دیجیتال اروپا تعبیر می‌شود که جریمه‌های سنگینی در پی دارد.

این اتحادیه روز چهارشنبه به دو پلتفرم ایکس و متا، ۲۴ ساعت فرصت داده بود تا به درخواست کتبی این نهاد پاسخ دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، هر دوی این شرکت‌ها روز گذشته با پاسخ به نامه تیری برتون، کمیسیونر اتحادیه اروپا خاطرنشان کردند مطالب ناقض قوانین این اتحادیه از این شبکه‌ها حذف شده است.

برتون روز جمعه ۲۱ مهر درخواست کتبی مشابهی را برای شو زی چو، مدیرعامل شرکت تیک‌تاک ارسال کرد و به این مجموعه مهلت داد ظرف ۲۴ ساعت به آن پاسخ دهد.

کمیسیونر اتحادیه اروپا با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد تیک‌تاک وظیفه دارد از کودکان و نوجوانان در برابر محتوای خشونت‌آمیز، تبلیغات تروریستی و نیز محتوای بالقوه با موضوع مرگ مقابله کند.

در این نامه از تیک‌تاک خواسته شده «فورا» تلاش‌های خود را در زمینه مقابله با اخبار ساختگی افزایش دهد.

این درخواست‌ها در پی انتشار حجم بی‌سابقه‌ای از مطالب نادرست و خبرهای ساختگی در شبکه‌های اجتماعی درباره جنگ جاری اسرائیل و حماس رخ داد.

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا که به تازگی تصویب شده، شرکت‌های رسانه اجتماعی را موظف می‌کند محتوای غیرقانونی مانند تحریک به خشونت یا تبلیغ برای سازمان‌های تروریستی را به سرعت از پلتفرم‌های خود حذف و رویه انتشار اطلاعات نادرست را محدود کنند.

مجموعه‌های خاطی از این قانون باید تا شش درصد از کل درآمدهای سالانه جهانی خود را به‌عنوان جریمه به اتحادیه اروپا بپردازند.

صبح جمعه ۲۱ مهر بی‌بی‌سی گزارش داد مقام‌های اتحادیه اروپا تحقیقاتی را درباره شبکه اجتماعی ایکس در مورد احتمال نقض قوانین انتشار محتوای تروریستی و خشونت‌آمیز در این پلتفرم آغاز کرده‌اند.

این اولین بار است که شرکتی در چارچوب این قوانین مورد بررسی رسمی قرار می‌گیرد.

ایلان ماسک در واکنش به نامه اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی ایکس از این اتحادیه خواست فهرست مواردی را که این پلتفرم متهم به نقض آن‌هاست به طور عمومی منتشر کند تا مردم نیز آن‌ها را ببینند.

همچنین لیندا یاکارینو، مدیر شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد این پلتفرم تاکنون صدها حساب مرتبط با گروه حماس را حذف و هم‌زمان هزاران پست مرتبط را برچسب‌گذاری کرده است.

گروه شبه‌نظامی حماس طبق قوانین اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی است و شبکه‌های اجتماعی وظیفه دارند هر گونه محتوای مرتبط با طرفداری از این گروه را حذف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا