ایرانسلامتی و زندگی

کرونا در ایران؛ شهرستان‌های در وضعیت قرمز از ۱۰۲ به ۱۵۸ شهرستان افزایش یافت

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۳۳۶۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۴۴۶ هزار و ۴۴۸ نفر تا ظهر امروز یکشنبه ۶ مهر خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۹۵ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در ایران خبر داد. به این ترتیب، آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۲۵ هزار و ۵۸۹ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۴ هزار و ۵۹ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۳۷۴ هزار و ۱۷۰ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۳ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۵۷۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، تهران، اصفهان، قم، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، احواز (خوزستان)، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

خام لاری گفت: « تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز در اغلب استان‌های کشور دارای سیر افزایشی بوده و مجموع شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز بیماری از ۱۰۲ شهرستان در هفته قبل به ۱۵۸ شهرستان در هفته جاری رسیده است.»

علیرضا زالی، رییس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران روز شنبه با بیان اینکه «در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیماران جدید بستری در بیمارستان‌های تهران به ۸۰۰ نفر افزایش یافته»، گفت: «از این تعداد حدود ۱۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. در واقع شرایط جدید بیماری در تهران کماکان به گونه‌ای است که وضعیت شهر تهران را در وضعیت کاملاً بحرانی و پر خطر قرار داده است.»

آقای زالی اکیدا پیشنهاد کرد که اداره‌جات تهران باید دورکار شوند و محدودیت‌های هفته‌ای اعمال شود.

همچنین، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از مرگ ۱۲ هزار نفر در پایتخت به دلیل کرونا خبر داد و گفت: «آمار فوتی‌ها ناشی از این بیماری همچنان رو به افزایش است.»

به گفته او: «تعداد فوتی‌ها در طول روز به ۹۰ نفر هم رسیده است.»

خانم لاری روز جمعه اظهار کرد: «شواهد نشان می‌دهد که مصرف‌ کنندگان محصولات دخانی مبتلا به ویروس کرونا عوارض شدیدتری را در بیماری تجربه کرده‌اند و میزان مرگ و میر در مبتلایان به این بیماری در این گروه بیش از سایر افراد است.»

محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز پنج‌شنبه ۳ مهر گفت که ۱۰۰۰ نفر به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و فقط در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۰ بیمار جدید بر شمار مبتلایان به کرونا در این استان افزوده شده و  ۱۷ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند.

آقای صومی با بیان اینکه همه شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند، گفت: «این وضعیت برای نخستین بار در آذربایجان شرقی اتفاق افتاده است.»

همچنین، جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی روز پنجشنبه با اعلام تکمیل ظرفیت ۴ بیمارستان در اورمیه گفت وضعیت در اورمیه بحرانی‌ست و تعداد افراد بستری به سرعت در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی به ایلنا گفت: «ظرفیت تمام بیمارستان‌های درگیر کرونا در ارومیه تکمیل شده است و پذیرش بیش از ظرفیت‌ بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.»

با ادامه روند صعودی شیوع کرونا و دو برابر شدن مرگ‌ومیر در پی برگزاری عزاداری‌های ماه محرم و بازگشایی حضوری مدارس خبرهای منتشر شده از استان‌ها مختلف ایران حاکی از آن است که دانش‌آموزان به‌طور گسترده به این ویروس مبتلا شده‌اند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل روز چهارشنبه ۲ مهر اعلام کرد که تاکنون ۲۵۹ کودک بر اثر ابتلا به کرونا در استان بستری شده‌اند.

در همین زمینه اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در همه مدارس دولتی و غیر دولتی استان از روز سه شنبه اول تا ۱۴ مهرماه آموزش به شکل غیرحضوری خواهد بود.»

محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به افزایش آمار مبتلایان و فوتی های کرونا ، گفت وزرای کشور و بهداشت از روند افزایشی کرونا نگران هستند.

آقای واعظی همچنین در ادامه تحریف واقعیات شیوع موج سوم کرونا مدعی شد که سفرهای دو سه هفته پیش باعث این افزایش شده است. او گفت: «اگر لازم باشد برای اعمال محدودیت ها برای موارد خاص به صورت مقطعی تصمیم ‌می گیریم.»

از سوی دیگر، مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد کرونا از حذف یک دارو و وارد شدن دو دارو در پروتکل درمانی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ خبر داد.

او در این باره به ایسنا گفت: «داروی “فاویپراویر” هیچ اثری در درمان بیماران مبتلا نداشت و مصرف آن ممکن است برای بیماران آسیب رسان نیز باشد، ولی داروی “رمدسیویر” به عنوان موردی است که پزشک این اختیار را دارد و می تواند آن را برای بیماران مبتلا تجویز کند و این دارو به طور کامل از پروتکل درمان خارج نشده است.»

رییس کمیته علمی ستاد کرونا تاکید کرد: «ما در پروتکل درمانی، داروهای “کورتیکوئید استروئید” و “اینترفرون” را وارد کردیم  و اجازه استفاده از آنها را دادیم.»

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز روز سه‌شنبه با بیان اینکه جهش ژنتیکی اخیر ویروس کرونا و افزایش قدرت سرایت پذیری آن نگران کننده است، گفت: «خصوصیت این موج اپیدمی انتقال درون خانوادگی بالا در آن است»

آقای حریرچی با بیان اینکه خصوصیت دوره های قبل اپیدمی، انتقال درون جامعه بود و با انتقال درون خانوادگی کمتری مواجه بودیم، گفت: « بر همین اساس با افزایش قدرت سرایت پذیری ویروس، خصوصا انتقال درون خانوادگی به میزان زیادی افزایش یافته است.»

در همین زمینه،  علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: « اکنون کمتر از ۱۰ درصد دانش آموزانبه صورت حضوری در کلاس‌ها شرکت می‌کنند. در تهران و شهرهای بزرگ، مدارس خلوت شده است.»

همچنین، علیرضا زالی،‌ فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران،‌ از اینکه موج سوم کرونا نسبت به موج‌های قبلی «خیلی سریع‌تر» گسترش می‌یابد، ابراز نگرانی کرد.

آقای زالی در گفت‌وگو با ایلنا از افزایش تعداد مبتلایان بستری نسبت به سرپایی خبر داد و افزود شمار افرادی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در موج سوم بستری می‌شوند، نسبت به قبل بیشتر شده است.

با ادامه روند افزایشی آمار مبتلایان به کرونا در ایران،‌ گزارش‌ها حاکی‌ از آن است که در تهران اغلب بیمارستان‌ها به دلیل تکمیل ظرفیت، از پذیرش افرادی که بیماری قلب، کلیه و فشار خون دارند، خودداری می‌کنند.

در همین زمینه محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور احواز با اعلام کمبود تخت‌های بیمارستانی در این استان (خوزستان) گفت: «برای رسیدن به علل اصلی افزایش آمار باید به دو سه هفته قبل برگردیم و ببینیم در این مدت چه کاری کرده‌ایم. در دو سه هفته گذشته شاهد برگزاری تجمعات زیاد، بازگشایی مدارس و مسافرت‌ها بودیم که همه این عوامل ما را نگران می‌کند.»

در پی «انفجار کرونایی» و قرمز اعلام شدن کل کشور به‌دلیل برگزاری مراسم عزاداری محرم و بازگشایی حضوری مدارس مقامات جمهوری اسلامی ایران برای تحریف این علت و مقصر نشان دادن مردم سفرهای به اصطلاح غیرضروری را پیش می‌کشند.

سفرهای صورت گرفته اغلب به طبیعت و جنگل بوده که ارتباط بین افراد یک گروه یا خانواده با افراد و گروه‌های دیگر در این‌گونه جاهای با فضای باز در کمترین میزان می‌باشد. اما در خصوص تجمعات مراسم محرم  تماس و ارتباط بین افراد، بویژه اگر تفکر خرافی نیز حاکم باشد و محیط نیز سرپوشیده، به بیشترین میزان ممکن می‌رسد.

از سوی دیگر اصرار به بازگشایی مدارس به طریق حضوری، علیرغم مخالفت‌های گسترده، دیگر عامل موثر در سرعت گردش ویروس کرونا در جامعه است.

با احتساب این عوامل کارشناسان از اینکه در هفته‌ها و ماه‌های آینده، بویژه در فصل پاییز با موجی گسترده‌تر روبرو شوند اظهار نگرانی می‌کنند.

با افزایش آمار مبتلایان به کرونا در سطح ایران ایرج حزیرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، گفت: «نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید.»

ایرج حریرچی پنجشنبه شب در تبریز، طی گفت‌وگوی خبری اظهار کرد:« انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده است. در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده ایم و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیدیم.»

عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: «۹ شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارد. تعداد مبتلایان و فوتی‌ها طی روزهای اخیر افزایش یافته است.»

به گفته او «قطعا طی روزهای آتی در مدارس موارد مثبت کرونا مشاهده خواهد شد.»

آقای درستی بدون اشاره به مراسم عزاداری محرم دلیل این افزایش را «افزایش مسافرت‌ها به استان» و «حوادث مرتبط با قهرمانی تراکتور» عنوان کرد.

خانم لاری روز پنجشنبه از افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونا خبر داد و گفت «طی هفته گذشته تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز از ۸۸ شهرستان به ۱۰۹ شهرستان افزایش یافته است و شهرستان‌های وضعیت هشدار از ۹۰ شهرستان به ۱۰۷ شهرستان رسیده است.»

او بدون نام بردن از عامل اصلی این افزایش تاکید کرد: « هر جریان اجتماعی که با نقض فاصله‌گذاری اجتماعی توام باشد می‌تواند تاثیر بسزایی در انتقال ویروس کرونا داشته باشد.»

از سوی دیگر، بهرام سرمست، استاندار قم، اعلام کرد که کلاس‌های درس در مدارس قم تا اطلاع بعدی تعطیل خواهد شد.

در همین حال مدارس برخی شهرستان‌های استان لرستان از جمله دلفان، رومشکه، سلسله نیز به خاطر ابتلای مغلمان و دانش‌آموزان به کرونا تعطیل شده است.

مجتبی کلانتر، رییس دانشکده علوم پزشکی شوشتر، در استان خوزستان نیز گفت که به دلیل بازگشت وضعیت قرمز مدارس و مراکز آموزشی این شهرستان تعطیل خواهند شد.

شیرین جهانگیری، رییس اداره آموزش و پرورش اشنویه در آذربایجان غربی نیز گفت که در پی مثبت شدن آزمایش کرونای یکی از دانش‌آموزان و مشکوک بودن دو دانش‌آموز دیگر در یکی از مدارس متوسطه اشنویه، این مرکز آموزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

پس از آنکه علیرضا رییسی،‌ معاون بهداشت وزارت بهداشت روز دوشنبه برای نخستین‌بار پس از برگزاری عزاداری‌های ماه محرم و همچنین بازگشایی مدارس، اعلام کرد که شمار بیماران از ۹۰۰ نفر به ۱۸۰۰ نفر در تهران افزایش یافته، سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز روز سه‌شنبه از «ورود به یک خیز جدید» خبر داد.

سعید نمکی در نشست با رئیس شورای سیاستگذاری امامان جمعه با اشاره به عزاداری‌ها و سفرهای محرم گفت: «در حال حاضر در اکثر استان‌هایمان مجدداً داریم یک پیک جدیدی پیدا می‌کنیم.»

آقای نمکی هشدار داد: «بنده به عنوان فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کشور می دانم که ورود به یک خیز جدید، چقدر ما را به زحمت می‌اندازد و چقدر باید تلاش کنیم تا به شیبی مناسب بازگردیم.»

حسن روحانی روز یکشنبه ۲۳ شهریور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: «کانال‌های ضد ایرانی از اینکه همه‌چیز در ایران به روال درست پیش می‌رود عصبانی‌اند. کشورهای منطقه همه نگاهشان به ایران است.»

ادعای آقای روحانی در این خصوص بود که با اینکه عزاداری محرم برپا شد و مدارس بازگشایی حضوری شدند ولی آمار کرونا افزایش پیدا نمی کند.

پیش‌تر کارشناسان نسبت به آغاز پیک جدیدی از شیوع کرونا با برگزاری عزاداری‌های ماه محرم هشدار داده بودند.

همچنین نتایج مطالعه‌ای که تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شده نشان می‌دهد که «میانگین کل مرگ‌ومیر ۱۰.۰۵ درصد کل بیماران بستری را تشکیل می‌دهد.» که تقریبا دو برابر میانگین جهانی است.

بر اساس این تحقیق، «بیشترین میزان مرگ‌ومیر به لحاظ سنی در بین افراد بالای ۶۵ سال بوده (۲۵.۳۲ درصد)، سپس افراد دارای بیماری زمینه‌ای (۲۵.۵۵ درصد) و بستری‌های ICU/CCU که (۴۱.۷ درصد) بوده است. همچنین بیشترین مرگ‌ومیر مربوط به بیمارانی بود که دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی (۳۸.۴۶ درصد) و سرطان (۳۵.۷۹ درصد) داشتند.»

با افزایش انتقادها به بازگشایی حضوری مدارس در ایران و هشدارها نسبت به عواقب غیرقابل کنترل آن علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور اعلام کرد «حضور در مدرسه اجباری نیست.»

در همین زمینه، احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به ایسنا گفت: «وزیر آموزش و پرورش در جلسه امروز کمیسیون اعلام کرد که حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس اختیاری است، لذا وزارت آموزش و پرورش ملزم به ارائه خدمات به صورت حضوری و مجازی به دانش آموزان است.»

به گفته وی، وزیر آموزش و پرورش گفته که «زمان آغاز سال تحصیلی بنا به دستور ستاد مقابله با کرونا بوده.»

علی ربیعی نیز مدعی شده که «تمام کارشناسان پرورشی و آموزشی حساسیت داشتند که مدرسه باز شود.»

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد: «ستاد استانی مقابله با کرونا اصراری بر حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس ندارد.»

با آغاز سال تحصیلی جدید در ۱۵ شهریور و افزایش نگرانی‌ها از شیوع کنترل‌ناپذیر کرونا حسن روحانی گفت: «دیروز در رسانه های خارجی جنجال راه انداختند که متخصصان می گویند مدارس باید تعطیل باشد و مخالف بازگشایی مدارس هستند اما وزیر آموزش و پرورش به زور می خواهد مدارس را باز کند؛ نه خیر همه موافق هستند.»

آقای روحانی مشخص نکرد که منظورش از همه، چه کسانی هستند -دولت و حکومت یا اینکه مردم؟! چرا که بر اساس گزارشاتی که رسانه‌های داخلی از استان‌های مختلف ایران منتشر می‌کنند، هم خانواده‌ها و هم معلمان موافق تحصیل حضوری نیستند.

وی در بخش دیگری گفت: «ما در این هفت ماه سختی که از ویروس کرونا و تحریم داشته ایم، هیچ کس به کمک ما نیامد.»

اظهارات آقای روحانی در حالیست که اتحادیه اروپا در ماه فروردین سال جاری برای مبارزه با ویروس کرونا ۲۰ میلیون یورو به ایران کمک‌های انسان‌دوستانه فرستاد. در همین راستا در کنار سازمان جهانی بهداشت کشورهای مختلفی همچون ترکیه، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی، آلمان، فرانسه، انگلیس، ژاپن، قطر، چین، و روسیه نیز به ایران کمک‌های نقدی ویا تجهیزاتی فرستادند.

رییس‌جمهور ایران همچنین گفت: «ضد انقلاب مدام می گوید کادر درمان ما خسته وناتوان است؛ ناتوانی آنها دروغ است.»

در این خصوص نیز هر روز خبرگزاری‌های داخلی بر اساس گزارشات و مصاحبه‌هایی که با نمایندگان بخش سلامت ایران منتشر می‌کنند، از فرسودگی و خستگی کادر درمان در کنار مشکلات استخدامی و شغلی آنها خبر می‌دهند.

خانم لاری روز جمعه با بیان اینکه شمار شهرستان‌های در وضعیت قرمز و هشدار با اضافه شدن ۲۲ شهرستان قرمز به ۱۸۲ افزایش پیدا کرد، افزود: «هیچ نقطه سبز یعنی منطقه عاری از کرونا در کشور وجود ندارد.»

وی در باره این افزایش تاکید کرد: «وضعیت اکنون بیماری در کشور نیز بازتاب رفتار ما طی هفته‌های گذشته است.»

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران نیز با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامی خود گفت: «دولت انگلیس فقط برای بخش سلامت بیش از ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد و ما پس از حدود هفت ماه از یک میلیارد دلار تخصیصی کمتر از ۳۰ درصد را گرفته‌ایم.»

وزیر بهداشت ایران افزود: «پرستاران و پزشکان و کادر بهداشتی انگلیس علاوه بر دریافت پاداش قابل توجه، پایان ماه مطالبه‌ای از دولت ندارند و من شرمسار کادر بهداشت و درمانی هستم که ماه‌هاست مطالباتشان معوق مانده است و باز هم کریمانه و عاشقانه خدمت می‌کنند.»

سخنان آقای نمکی در حالی بیان می‌شود که پرستاران و کادر درمانی در ایران هفته‌ها و ماه‌ها با انتشار بیانیه‌ها، برگزاری تجمعات که در مواقعی با بازداشت آنان همراه بود به عدم استخدام رسمی، پرداخت نشدن حقوق معوقه‌های خود و اخراج‌های وسیع اعتراض کردند.

آنچه امروز در خصوص ادامه فعالیت شغلی آنها علیرغم این شرایط مشاهده می‌شود سکوتی از سر ناچاری است نه تحمل سیاست‌های تهاجمی ایران که منجر به تحریم‌ها شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: «از زمان شیوع کرونا شایعاتی حاکی از تاثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری در جهان رواج پیدا کرد و متاسفانه بعضی افراد آن را باور و شرایط را برای سلامت خود دشوار کردند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا