آذربایجانایران

اعدام دست‌کم ۶ زندانی آذربایجانی از جمله یک زن مبتلا به سرطان در زندان ارومیه

روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، حکم دست‌کم شش زندانی آذربایجانی که در پرونده‌های جداگانه با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی اورمیه به اجرا درآمد. یکی از اعدام شدگان «پروین موسوی» اهل مراغه و مبتلا به سرطان بود.

هویت این شش زندانی که همگی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، پروین موسوی، ۵۳ ساله، اهل مراغه، رامین لوندی، ۲۹ ساله، اهل اورمیه،  منصور ناصری، ۴۵ ساله، اهل بوکان(بی‌کندی)، یوسف سعیدی‌چهره، ۳۰ ساله، اهل اورمیه، پرویز میرقاسمی، اهل اورمیه و زندانی دیگری با فامیلی جبلی، اهل تبریز احراز شده است.

پروین موسوی از ۴ سال پیش، رامین لوندی از ۴ سال پیش، منصور ناصری از ۶ سال پیش، یوسف سعیدی از ۴ سال پیش، پرویز میرقاسمی از ۴ سال پیش و جبلی از ۵ سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بوند.

یکی از بستگان پروین موسوی که برای گرفتن جسد وی به زندان اورمیه مراجعه کرده، با انتشار ویدئویی می‌گوید: «همین الان پروین موسوی را اعدام کردند و می‌خواهند مُرده او را به ما تحویل بدهند. پروین سرطان داشت، قرار بود بمیرد اما (مسئولان جمهوری اسلامی) او را زودتر کشتند.»

اعدام این شش زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

ایران با اعدام دست کم ۲۲ زن در سال ۲۰۲۳، بزرگترین اعدام‌کننده زنان در جهان است. این نهمین زنی است که اعدامش در سال ۲۰۲۴ به ثبت میرسد. همچنین از سال ۲۰۱۰ نیز اعدام ۲۱۹ زن در ایران شناسایی و به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا