ایرانجهان

خرازی به سفیر ژاپن: به اعتقاد من، مذاکره بین ژاپن و روسیه بهترین راه‌حل‌ اختلافات ارضی‌ست

کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی، در دیدار با کازوتوشی آیکاوا، سفیر ژاپن در ایران، گفت: «به اعتقاد اینجانب بهترین راه برای حل‌وفصل اختلافات ارضی بین ژاپن و روسیه بر سر جزایر چهارگانه، مذاکره مستقیم بین دو کشور است.»

سخنان روز دوشنبه خرازی یک هفته پس از آن مطرح شد که مسکو از موضع امارات متحده عربی درباره جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک حمایت کرد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار خود همچنین گفت این شورا «با توجه به افزایش تحرکات نظامی و دفاعی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در محیط پیرامونی ژاپن و احتمال وقوع درگیری‌های نظامی در آینده، این تحولات را با حساسیت دنبال می‌کند».

مذاکرات بر سر جزایر مورد مناقشه بین توکیو و مسکو پس اعمال تحریم‌های ژاپن علیه روسیه در پی تجاوز نظامی به اوکراین از سوی کرملین لغو شد.

شوروی سابق این چهار جزیره را، همانند دیگر جزایر کوریل، در پایان جنگ جهانی دوم تصاحب کرد و تا امروز در اختیار روسیه باقی مانده‌اند.

اظهارات دوشنبه خرازی در حالی مطرح شد که انتقاد فعالان سیاسی و افکار عمومی در فضای مجازی به پاسخ جمهوری اسلامی به مسکو بالا گرفته است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد که سفیر روسیه در تهران «به وزارت خارجه احضار و اعتراض ایران نسبت به بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به او ابلاغ شد».

پس از طرح مواضع امارات درباره جزایر سه‌گانه در بیانیه‌های سفر اخیر رییس‌جمهوری چین به منطقه، اکنون طرح دوباره این مواضع در نشست کشورهای عربی خلیج با روسیه، در شرایطی است که تهران تلاش می‌کند روابط گرمی را با کشورهای عربی آغاز کند.

امارات متحده عربی از سال ۱۳۷۱ خواهان ارجاع این موضوع به دیوان بین‌المللی لاهه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا