ایرانجهان

مذاکره اعضای اتحادیه اروپا درباره تحریم‌ ایران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه

خبرگزاری رویترز از قول منابع دیپلماتیک گزارش داده است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، ۲۵ مهرماه، پیرامون تحریم ایران به خاطر تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین مذاکره می‌کنند.

مقامات اوکراینی طی چند هفته گذشته بارها از سرنگونی پهپادهای ایرانی «شاهد ۱۳۶» یا هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های غیرنظامی و اماکن مسکونی توسط این پهپادها خبر داده‌اند. ارتش روسیه در آخرین مورد روز پنج‌شنبه با سه پهپاد انتحاری ایرانی زیرساخت‌های غیرنظامی و حساس شهر ماکاریف در غرب کی‌یف، پایتخت اوکراین، را هدف قرار داد.

علی‌رغم شواهد ارائه شده توسط اوکراین و تایید ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی، ایران کماکان تاکید دارد که هیچ سلاحی برای جنگ در اوکراین به روسیه نداده و کرملین نیز سیاست سکوت را در پیش گرفته است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۲ مهرماه از قول دیپلمات‌ها گزارش داد که پهپادهای ایرانی استفاده شده در جنگ اوکراین موضوع مذاکره ۲۷ عضو اتحادیه اروپا خواهد بود و اکنون رایزنی‌ها دراین باره انجام می‌گیرد.

اعضای اتحادیه اروپا همچنین تحریم‌ علیه جمهوری اسلامی به خاطر سرکوب خونین اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی را در دستور اجلاس روز دوشنبه در لوکزامبورگ قرار داده و گفته‌اند نهادها و افراد دخیل در سرکوب‌ها تحریم خواهند شد.

رویترز می‌نویسد اتحادیه اروپا فعلا بر سر تحریم ۱۵ مقام و نهاد ایرانی دخیل در اعتراضات اخیر توافق کرده و با اعمال تحریم، ورود این مقامات به اتحادیه اروپا ممنوع و دارایی‌های آنها مسدود خواهد شد.

در همین زمینه نشریه پلیتیکو روز گذشته گزارش داده بود که ایران در رابطه با تحریم‌های حقوق بشری نامه تهدید‌آمیزی به دیپلماتهای اروپایی، از جمله جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ارسال کرده است.

اما در رابطه با تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های پهپادی ایران، این دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که وزرای خارجه اتحادیه اروپا فعلا بر «توافق سیاسی» برای اعمال تحریم‌های جدید تمرکز دارند تا راه را برای اعمال تحریم در مرحله بعدی هموار کنند.

وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۲۱ مهر گفت ارسال پهپاد از سوی ایران برای روسیه نقض قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل در تایید توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی (برجام) است.

رویترز می‌نویسد تاکنون آلمان و فرانسه موضع روشن خود درباره لزوم اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر تحویل پهپاد به روسیه را اعلام کرده و آن را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرده‌اند.

این قطعنامه توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ (برجام ) را که هدف آن محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قبال لغو تحریم‌های هسته‌ای بود تایید کرد و پشتوانه قانونی برجام تلقی می‌شود.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا