آذربایجانجهانخاورمیانهسیاست

آذربایجان در حال مذاکره برای خرید سلاح به ارزش ۲ میلیارد دلار از اسرائیل است

گفته می شود آذربایجان برای برتری در صورت وقوع جنگی دیگر در قره‌باغ در حال مذاکره برای خرید سلاح به ارزش ۲ میلیارد دلار اسرائیل است.

روزنامه خبری اسرائیل هیوم روز پنجشنبه ۲۱ مرداد گزارش داد که آذربایجان در حال مذاکره برای امضای قرارداد با شرکت های دفاعی اسرائیل به ارزش ۲ میلیارد دلار است.

اسرائیل هیوم می‌گوید، یکی از عوامل توافق جدید، افزایش تبادل آتش در مرز ارمنستان و آذربایجان است که به عقیده برخی از کارشناسان می تواند منجر به جنگ تمام عیار شود.

این روزنامه معتبر اسراییلی گفت، عامل دوم روابط رو به رشد بین اسرائیل و آذربایجان پس از جنگ ۴۴ روزه پاییز گذشته و همچنین “افتتاح تاریخی اتاق بازرگانی و گردشگری آذربایجان در اسرائیل” است.

خاطر نشان می شود که در روزهای اخیر هواپیماهای باری وزارت دفاع آذربایجان اغلب در فرودگاه های اسرائیل فرود می آیند.

باکو در حال مذاکره با شرکت های اسرائیلی در بخش‌های مختلف است. انتظار می رود در ماه های آینده صدها میلیون دلار قرارداد منعقد شود.

این نشریه می گوید: “این معاملات علیرغم فشار ارمنستان از طریق لابی ارمنی در سراسر جهان علیه معاملات تسلیحاتی بین اسرائیل و آذربایجان، اهمیت روابط با باکو را برای مقامات اسرائیلی اثبات می کند.”

تاسیس اتاق بازرگانی آذربایجان در تل آویو نشان می دهد که آرزوی باکو این است که نمایندگی های جدیدی در اسرائیل برای روابط بیشتر ایجاد کند.

همچنین، روز سه شنبه، اوغول تونا، یک مفسر مستقل در ترکیه، گفت که ایجاد دفاتر تجاری و گردشگری آذربایجان یک گام رو به جلو قبل از افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل است.

در صورت تحقق این امر، آذربایجان دومین کشور اکثریت شیعه می شود که در اسرائیل سفارت خواهد داشت. در ۳۰ مارس، بحرین اولین سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، اسرائیل در دسامبر ۱۹۹۱ پس از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری آذربایحان از شوروی سابق، در آوریل ۱۹۹۲ با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار کرد و در اوت ۱۹۹۳ سفارت خود در باکو را افتتاح کرد.

جمهوری آذربایجان به دلیل عضویت در سازمان کنفرانس اسلامی و در برهه‌ای حساسیت کشورهای اسلامی تا کنون از اعزام سفیر به اسرائیل خودداری کرده است ولی دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی همکاری می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا