جهانخاورمیانهسیاست

اسرائیل با افتتاح سفارت در امارات متحده عربی به منطقه گفت: “ما اینجا هستیم تا بمانیم”

وزیر خارجه جدید اسرائیل روز سه شنبه ۸ تیر، سفارت خود را در امارات متحده عربی افتتاح کرد و گفت: "ما اینجا هستیم تا بمانیم."

سفر دو روزه یایر لاپید، که در آن وی امروز چهارشنبه ۹ تیر، کنسولگری اسرائیل در دبی را نیز افتتاح می کند، از زمان برقراری روابط بین دو کشور در سال گذشته، اولین سفر وزیر کابینه اسرائیل به کشورهای حوزه خلیج است.

لاپید در مراسم افتتاح سفارت موقت در ابوظبی گفت: “اسرائیل خواهان صلح با همسایگان است – با همه همسایگانش. ما به جایی نمی رویم. خاورمیانه خانه ما است.”

وی گفت: “ما اینجا هستیم تا بمانیم. ما از همه کشورهای منطقه می خواهیم این مسئله را درک کنند و برای گفتگو با ما بیایند.”

امارات و بحرین با نگرانی های مشترک در مورد ایران و امید به سود اقتصادی، سال گذشته روابط خود را با اسرائیل تحت اصطلاح “توافق آبراهام” و با میانجیگری دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، عادی کردند. سودان و مراکش نیز از این طریق برای برقراری ارتباط با اسرائیل حرکت کرده اند.

لاپید و همتای اماراتی خود شیخ عبدالله بن زاید النهیان درباره توافق برای دستیابی به صلح و تقویت امنیت در منطقه گفتگو کردند.

آنها توافق نامه همکاری اقتصادی و تجاری را امضا کردند که سخنگوی اسرائیل قبلاً گفته بود این دوازدهمین اقدام از سال گذشته برای ایجاد روابط است.

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با استقبال از سفر لاپید به امارات، گفت واشنگتن “همه جنبه های مشاركت خود را تقویت می كند و برای ایجاد آینده صلح آمیز تر، امن تر و سعادتمندتر برای همه ملت های جهان به همکاری با اسرائیل و امارات در خاورمیانه ادامه خواهد داد.”

گروه‌های فلسطینی مذاکرات منطقه را تأسف‌بار خواندند.

هواپیمای لاپید از فضای هوایی عربستان عبور کرد. ریاض اگرچه روابط عادی با اسرائیل ندارد، اما سال گذشته آسمان خود را به پروازهای اسرائیل و امارات باز کرد.

لاپید روز چهارشنبه همچنین به سایت نمایشگاه اکسپو دبی، نمایشگاه جهانی که در اکتبر افتتاح می شود، می رود و غرفه اسرائیل را در آن افتتاح می‌کند.

امارات متحده عربی در ماه جاری رسماً سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد.

سفارت ابوظبی در اسرائیل هنوز فقط سه دیپلمات و یک سرپرست مأموریت به نام ایتان نائه را دارد که هنوز به عنوان سفیر تام‌الاختیار تایید نشده است.

لاپید با تشکر از نتانیاهو به عنوان “معمار توافق نامه های ابراهیم” گفت: “این لحظه از آن او است، بیشتر از آن که از آن ما باشد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا