ایرانجهانسیاست

آمریکا: اصرار ایران به برداشته شدن تحریم‌های غیر برجامی مذاکرات را به «بن بست» می‌کشاند

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که ایالات متحده برخی نشانه های جدی بودن ایران در مورد بازگشت به پیمان هسته ای را دیده است اما "قطعاً کافی نیست".

به گزارش رویترز، این مقام ارشد آمریکایی در تماس تلفنی با خبرنگاران گفت: “اگر ایران به این موضع اصرار کند که هر تحریمی که از سال ۲۰۱۷ اعمال شده باید لغو شود و بدون آن هیچ مذاکره‌ای انجام نخواهد شد، ما به سمت بن بست پیش خواهیم رفت.”

ایالات متحده می گوید آماده لغو “تحریم های مغایر با برجام” است. به نظر می رسد آمریکا تحریم هایی را که به طور رسمی غیر مرتبط با موضوعات هسته ای تحت پوشش این توافق هستند، منتفی می کند.

این در حالیست که مقامات ایران شرط بازگشت خود به تعهدات برجامی را برداشته شدن همه تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا در دوره دونالد ترامپ اعلام می‌کنند.

از سوی دیگر، یک گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط رویترز رویت شده نشان می‌دهد، بازرسان این آژانس روز جمعه از نقض جدید تعهداتی ایران در رابطه با برجام خبر داده‌اند.

دو دیپلمات به رویترز گفتند آنچه گزارش بازرسان آژانس توصیف می کند یک نقض تازه از سوی ایران است.

در این گزارش آمده است که در ۱۸ فروردین ۱۴۰۰، «آژانس تایید کرد که ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان شش صفحه سوخت تابش نشده را، که حاوی ۴۳۰ گرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی بوده، برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران ذوب کرده است.»

به گزارش رویترز، آژانس از واژه «تخلف» استفاده نکرده، اما چنین گزارش‌هایی را در موارد مشاهده تخلف برای کشورهای عضو تهیه می‌کند.

به گفته دو دیپلمات آگاه آنچه در گزارش جدید آژانس به آن اشاره شده به منزله تخلف است.

پس از دو دور نشست طرف‌های برجام که در وین برگزار شد، طرفین دو گروه کاری در سطح کارشناسی تشکیل دادند که وظیفه آنها تهیه لیست تحریم هایی است که ایالات متحده خواهد برداشت و محدودیت های هسته ای است که ایران به آنها عمل خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا