ایرانجهان

آمریکا: هرگونه وام صندوق بین‌المللی پول به ایران را به دلیل فساد رژیم جمهوری اسلامی وتو می‌کنیم

خبرگزاری سی‌ان‌ان در گفت‌و‌گو با سه تن از مقامات دولت آمریکا نوشته است که دولت پرزیدنت ترامپ قصد دارد مانع از اعطای وام اضطراری پنج میلیارد دلاری به ایران شود.

ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا در کشور درخواست وام کرده بود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان برای تامین مالی ماجراجویی‌های خارجی خود، و نه برای خرید دارو برای مردم ایران، به دنبال دریافت پول نقد است.»

وی اضافه کرد: «مقام‌های فاسد رژیم پیشینه‌ای طولانی در برداشت از مبالغ تخصیص داده شده برای کالاها و خدمات انسان‌دوستانه و ریختن آن پول‌ها به جیب خودشان و عوامل نیابتی تروریستی‌شان [در منطقه] دارند.»

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفت: «ایالات متحده از درخواست ایران برای دریافت منابع مالی از صندوق بین‌المللی پول مطلع است و ما کماکان، همانند گذشته، با انتقال هرگونه وجه – که می‌تواند صرف حمایت از فعالیت‌های شریرانه و بی‌ثبات‌کننده رژیم شود – به ایران، مخالفیم.»

وی افزود: «متاسفانه بانک ملی ایران که هم اکنون تحت تحریم است یکی از عوامل کلیدی در تامین مالی تروریسم در سراسر منطقه بوده و ما از این بابت که این وجوه صرف مبارزه با ویروس کرونا خواهد شد، هیچ اطمینانی نداریم.»

از سوی دیگر وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۰ فروردین بار دیگر تاکید کرد که تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه جمهوری اسلامی مانعی برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به ایران نیست.

مایک پمپئو در یک نشست خبری در کاخ سفید و در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: جهان باید بداند هیچ تحریمی برای جلوگیری از ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به ایران در کار نیست.

وی گفت، ما از همان روز اول که ویروس جدید کرونا مردم ایران را گرفتار کرد پیشنهاد کمک دادیم، پیشنهاد ارائه کمک‌های بشردوستانه دادیم، اما متاسفانه تصمیم گرفتند آن را قبول نکنند.

وزیر خارجه آمریکا افزود، شنیده‌ام برخی از تحریم‌ها می‌گویند، اما جهان باید بداند هیچ تحریمی برای مسدود کردن ارسال دارو، تجهیزات پزشکی و کمک‌ انسان‌دوستانه به ایران وجود ندارد.

همچنین، وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۲۲ فروردین گزارش داد که مایک پومپئو گفته است: «ما می‌خواستیم کمک فنی و هر چیزی که برای حفظ جان ایرانی‌ها لازم باشد را ارائه دهیم. ما خوبیِ مردم ایران را می‌خواهیم، اما این دلیلی برای تحویل پول نقد به جمهوری اسلامی نیست.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا