ایران

آمریکا: گزینه نظامی علیه ایران روی میز است

وزیرامور خارجه آمریکا می‌گوید که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همه گزینه‌ها از جمله استفاده از ابزار نظامی همچنان روی میز است.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه در جریان یک سفر دوره‌‌ای به خاورمیانه وارد اسرائیل شد و پس از گفتگو با بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه نیز در نخستین مرحله از این سفر در مصر طی گفتگویی با شبکه العربیه تاکید کرده بود که «ایران به راه حل دیپلماتیک پشت کرده است».

آنتونی بلینکن در جریان این گفتگو که در سفارت ایالات متحده در قاهره انجام شد، تاکید کرد که واشنگتن یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو با ایران را ترجیح می دهد، اما همه چیز – از جمله گزینه نظامی – روی میز است.

بنا به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن بار دیگر در این گفتگو تاکید کرد که تهران تابستان گذشته فرصت داشت تا به برجام بازگردد.

وی در این خصوص تصریح کرد: «متاسفانه آنها آنچه را که روی میز بود و همه با آن موافق بودند، رد کردند. اکنون تمرکز ما روی بسیاری از اتفاقات دیگر است که پس از آن زمان روی داد؛ از جمله سرکوب وحشتناک مردم ایران، زیرا جوانان، به‌ویژه زنان، برای حقوق اولیه خود به خیابان‌ها آمدند؛ اقشار مهمی از جامعه ایران به دنبال این خواسته هستند که توسط رژیم سرکوب می‌شوند

وزیر امور خارجه آمریکا سپس در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه در خصوص احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران می‌گوید: «همه گزینه‌ها روی میز است

آنتونی بلینکن سپس در پاسخ به این سوال که آیا مانورهای نظامی آمریکا با اسرائیل و سایر کشورها در منطقه به منظور بازدارندگی علیه ایران صورت گرفته است یا خیر؟ چنین گفت: «تمام تلاش‌های نظامی ما با ایده بازدارندگی طراحی و انجام می‌شود، یعنی تلاش برای اطمینان از اینکه یک موجودیت مهاجم پیش از هر اقدام به دفعات به تامل واداشته و سپس از عملی کردن برنامه خود منصرف شود

وزیر امور خارجه آمریکا سپس یادآور شد: «زمانی که بازدارندگی کافی به نظر نرسد، مهم است که نشان دهیم کشوری می تواند به طور موثر از خود دفاع کند

گفتنی است که کشورهای اروپایی تاکنون چهار بسته تحریمی را علیه مقام‌ها و نهاد‌های ایرانی به دلیل دست داشتن در سرکوب تظاهرات و نیز کمک‌های نظامی به روسیه در جنگ علیه اوکراین اعمال کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا