آذربایجانخاورمیانهفرهنگ و هنر

ارشد صالحی: آذربایجان در سه شهر عراق مراکز فرهنگی فضولی باز کند

ارشد صالحی، رییس سابق جبهه تورکمن / تورکمان‌های عراق، نماینده پارلمان و رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان عراق، از آذربایجان خواست، در سه شهر عراق مراکز فرهنگی فضولی باز کند. 

ارشد صالحی در گفتگوی خود با تلویزیون رئال آذربایجان گفت که در این خصوص ما به رییس جمهور آذربایجان بطور رسمی مراجعه کرده‌ایم و خواسته‌ایم تا در شهرهای کرکوک، بغداد و کربلا مراکز فرهنگی فضولی باز شوند.

او که با هیاتی پارلمانی از عراق به آذربایجان سفر کرده است می‌گوید که در کرکوک فضولی را بعنوان یک شاعر تورکمن می‌شناسند و مزار این شاعر پر آوازه صده دهم شمسی نیز در کربلا است.

او اظهار امیدواری کرده که در سفر بعدی شخصا به آذربایجان سفر کند و از قره‌باغ دیدن کرده و با مردم آذربایجان از نزدیک صحبت کند.

محمد فضولی یا ملا محمد بن سلیمان بغدادی شاعر و ادیب آذربایجانی است. او را «بزرگترین شاعر تورکی آذربایجانی در سدهٔ دهم» می‌دانند.

پدر وی ساکن حله در عراق امروزی بود و محمد فضولی در آنجا به‌دنیا آمد و در بغداد پرورش یافت از این روی، سه زبان تورکی، فارسی و عربی را به خوبی می‌دانست و به هر سه زبان شعر سروده ‌است. او را یکی از پایه‌گذاران سبک هندی می‌دانند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا