جهان

انفجار تروریستی در اسکندرون ترکیه پس از هشدار آمریکا؛ لزوم هوشیاری آذربایجان

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت که یکی از تروریست ها یک بمب دست ساز را منفجر کرد و خنثی شد که در اثر آن یک پلیس زخمی شد.

روز گذشته حمله تروریستی در شهر اسکندرون ترکیه در استان حاتای در مرز سوریه رخ داد. رحمی دوغان، استاندار استان حاتای گفت که اعضای پ.ک.ک، متشکل از دو گروه، برای انجام یک حمله تروریستی از شهر منبیج سوریه آمده بودند. گروه اول در ۲۸ سپتامبر و گروه دیگر در ۱۰ اکتبر وارد شدند. هدف آنها انفجار خودروی بمب گذاری شده بود.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت که یکی از تروریست ها یک بمب دست ساز را منفجر کرد و خنثی شد که در اثر آن یک پلیس زخمی شد.

اسکندرون بزرگترین شهرک استان حاتای است. بیش از ۳۰۵ هزار نفر در این شهر زندگی می کنند.

آقای دوغان گفت: “تروریست ها از کوه های آمانوس (نور) آمده اند. اعضای پ.ک.ک سالهاست که در منطقه فعالیت می کنند. امروز آنها همان تروریست هایی هستند که به اسکندرون وارد شدند. ما مدتی پیش آنها را در کوههای آمانوس سر جایشان نشانده بودیم.”

به گفته استاندار، ضد اطلاعات ترکیه اطلاعاتی در مورد اعزام اعضای پ.ک.ک از منبیج به کوههای نور داشت. طبق گفته دولت ترکیه، تروریستهای کرد اعزامی با استفاده از پاراموتور روشی غیر استاندارد انتخاب کرده بودند.

چهار تروریست از گروه اول در ۱۸ اکتبر خنثی شدند. روز بعد، دو نفر از گروه دوم شناسایی و در جریان این عملیات یک تروریست بازداشت و دیگری خنثی شد.

“در ۲۶ اکتبر، پلیس به جستجوی خود ادامه داد و دو تروریست پ ک ک شناسایی شد. سپس در پاسگاه مرزی درگیری و تیراندازی شد. در جریان تعقیب و گریز، تروریست ها سعی کردند در اراضی اسکندرون پنهان شوند، اما توسط پلیس محاصره شدند. در جریان درگیری در اسکندرون، یکی از تروریست ها بمبی که بر روی خود بسته بود را منفجر کرد. پس از انفجار، تروریست دیگر که قصد فرار از منطقه را داشت توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.”

به دنبال حمله تروریستی در اسکندرون، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در حساب توییتر خود نیروهای امنیتی را قهرمان خواند و پایان موفقیت آمیز عملیات را به آنها تبریک گفت.

اردوغان در توییتر خود نوشت: “کشور ما به مبارزه با تروریست ها هم در خانه و هم در بیرون مرز ادامه می دهد.”

ابراهیم کاراگول، مدیر مسئول روزنامه ینی شفق ترکیه در توییتر خود نوشت:

“ایالات متحده به ترکیه در مورد اقدام تروریستی هشدار داد. سپس آنها هشدار دادند که در آذربایجان حمله تروریستی رخ خواهد داد. ترکیه توانست از حمله بزرگ در اسکندرون جلوگیری کند. آذربایجان باید مراقب باشد. این [حمله تروریستی] یک دستور است!”

گفتنی است که دو روز پیش، سفارت آمریکا در باکو به شهروندان آمریکایی در مورد تهدید تروریستی در آذربایجان هشدار داد و آنها را به دور ماندن از مرکز شهر و مکانهای شلوغ فراخواند. پیش از این، سرویس های ویژه آذربایجان هشدار دادند که ارمنستان می تواند حملات تروریستی را در آذربایجان انجام دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا