آذربایجان

اولین جشنواره موسیقی آشیقی استان همدان آغاز به کار کرد

اولین جشنواره موسیقی آشیقی استان همدان آذربایجان جنوبی با عنوان «آشیق‌لار بایرامی» آغاز به کار کرد.

این جشنواره با حضور ۱۸ گروه از شهرهای همدان، اسدآباد، کبودرآهنگ(کوورنگ)، بهار، فامنین، لالجین، قهاوند و رزن، در میان استقبال پرشور مردم همدان از روز چهارشنبه در سالن اداره ارشاد شهرستان کوورنگ آغاز به کار کرد.

این جشنواره با هدف حفظ و اشاعه موسیقی آشیقی استان همدان و با توجه به وجود پتانسیل‌های منحصر به فرد در حوزه موسیقی ترکی و آشیقی و همچنین وجود هنرمندان برجسته و صاحب نام بومی در استان همدان  برگزار می شود.

اختتامیه اولین جشنواره موسیقی آشیقی استان همدان امروز پنج شنبه برگزار خواهد شد و برگزیدگان در آیین اختتامیه معرفی و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است، پیشتر در بهمن ماه سال ۱۳۹۷، قرار بود همایش «آشیق‌لار و موسیقی‌لر» در سالن «مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا» همدان برگزار شود اما در روز برگزاری، این همایش تحت فشار پان ایرانیست های تورک ستیز لغو شد و میهمانان پشت درهای بسته ماندند.

سنت آشیقی در عقاید «شامان»ی تورکان باستان ریشه دارد. «آشیق»ها از نمادهای مشترک تورک ها محسوب می شوند که در سراسر جهان تورک از هزاران سال پیش تاکنون حضور داشته اند. آشیق ها در حفظ و ترویج فرهنگ، هنر و آداب و رسوم تورک ها نقش بارزی ایفا کرده اند.

«آشیق»ها در نقاط مختلف جهان تورک با عناوینی مانند «آشیق»، «اوزان»، «بامسی» و «باخشی» شناخته می شوند. بالاترین درجه هنری در بین آشیق ها، «دده» می باشد و به آشیق هایی که به درجه استادی می رسند «دده» اطلاق می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا