جهان

نگرانی نمایندگان سنا از روند مذاکرات وین: هر توافقی با ایران باید به تایید کنگره برسد

ریک اسکات، عضو جمهوری‌خواه سنا، در گفت‌وگویی اختصاصی به آرش اعلایی، خبرنگار ایران اینترنشنال، گفت: «یک مشت مماشات‌طلب در دولت بایدن جمع شده‌اند. هرکاری از دستم بر بیاید انجام می‌دهم تا جلویشان را بگیرم. ما [در کنگره] می‌توانیم قانونی را تصویب کنیم که اختیارات قوه مجریه را در تصمیم‌گیری سلب کند، اما حقیقت این است که آنها اختیار ندارند.»

در پی نشست محرمانه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات از عملکرد دولت بایدن در روند مذاکرات وین ابراز نگرانی کردند و تاکید کردند هر توافقی با جمهوری اسلامی باید به تایید کنگره برسد.

ریک اسکات، عضو جمهوری‌خواه سنا، در گفت‌وگویی اختصاصی به آرش اعلایی، خبرنگار ایران اینترنشنال، گفت: «یک مشت مماشات‌طلب در دولت بایدن جمع شده‌اند. هرکاری از دستم بر بیاید انجام می‌دهم تا جلویشان را بگیرم. ما [در کنگره] می‌توانیم قانونی را تصویب کنیم که اختیارات قوه مجریه را در تصمیم‌گیری سلب کند، اما حقیقت این است که آنها اختیار ندارند.»

او تاکید کرد که هر توافق دولت بایدن با ایران باید به عنوان پیمان تلقی شده و از سوی کنگره بررسی شود.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، نیز در مصاحبه‌ای اختصاصی به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: «عمیقا نگران هستم که دولت آمریکا متعهد و مصمم است که یک توافق [با ایران] حاصل شود و برایش مهم نیست که چقدر بد باشد. این تصمیم دولت بایدن به‌طرز فاجعه‌باری خطرناک است، ضعف و مماشات با دشمن ما کارساز نیست.»

کروز همچنین در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه العربیه گفت: «هرگونه توافقی با ایران فاجعه‌آمیز خواهد بود. دولت جو بایدن مصمم است در برابر ایران تسلیم شود.»

همزمان جیمز ریش، عضو جمهوری‌خواه سنا، گفت: «هیچ‌گاه نسبت به توافق هسته‌ای با ایران خوش‌بین نبوده‌ام. شما با افرادی منطقی سر و کار ندارید.»

سیندی هاید اسمیت، سناتور جمهوری‌خواه، گفت: در حالی که ایران تا دستیابی به توانایی‌های هسته‌ای چند ماه فاصله دارد، بایدن به دنبال یک توافق دیگر با ایران است. چنین توافقی نیازمند مشورت و تایید سنا است و گرنه من و همکارانم جلوی اجرای آن را می‌گیریم.»

بیل هگرتی، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، نیز در گفت‌وگو با شبکه العربیه با هشدار نسبت به تداوم اقدام چین در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «دولت جو بایدن موظف است هرگونه توافقی با ایران را به کنگره ارائه دهد.»

هگرتی افزود: رفتار ایران در منطقه خصمانه است و این کشور همچنان به حمایت از گروه‌های نیابتی خود در منطقه ادامه می‌دهد.

درل آیسا، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در توییتی نوشت: «جو بایدن فکر می‌کند می‌تواند به ایران اعتماد کند، اما او در اشتباه است.»

این در حالی است که نمایندگان دموکرات سنا نیز نسبت به اطلاعات ارائه شده در جلسه با رابرت مالی ابراز نگرانی کردند.

کریس مورفی، سناتور دموکرات، گزارش رابرت مالی به سنا را «هوشیارکننده و تکان‌دهنده» خواند و گفت: «اطلاعاتی که درباره زمان گریز هسته‌ای ایران دریافت کردیم چیزی است که واقعا باید در موردش چاره‌ای بیندیشیم.»

باب منندز، رییس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نیز پس از جلسه این کمیته با رابرت مالی گفت: «دولت جو بایدن وقتی می‌بیند که توافق خوبی وجود ندارد باید از مذاکرات کنار برود. نمی‌دانم زمان آن چه موقع است، اما هر وقت که باشد پنجره فرصت به سرعت بسته می‌شود.

بن کاردین، سناتور دموکرات، نیز گفت: «دولت جو بایدن در مذاکرات وین گزینه‌های خوبی ندارد. توافق بد، بدتر از عدم توافق است.»

تیم کین، عضو دموکرات سنا، نیز نشست پشت درهای بسته با رابرت مالی را «هوشیار کننده» خواند و گفت بازگشت دوباره به برجام برای ایران و آمریکا سخت خواهد بود.

در مقابل، برخی دیگر از سناتورهای دموکرات همچنان بر لزوم احیای برجام تاکید کردند.

جف مارکی و اد مارکلی، دو عضو دموکرات سنا، در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «احیای توافق هسته‌ای ایران از طریق اعمال سختگیرانه‌ترین سیستم نظارت و بازرسی که تاکنون در یک توافق منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مذاکره شده، به صورتی که قابل راستی‌آزمایی باشد راه ایران را به سوی دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌بندد.»

در همین حال، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری خود گفت: «اگر توافق برای احیای برجام طی هفته‌های آینده محقق نشود، بازگشت به مذاکرات هسته‌ای ایران غیرممکن خواهد بود.»

سخنگوی کاخ سفید گفت: «مذاکرات احیای برجام به نقطه اضطراری رسیده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا