آذربایجانایرانجهانفرهنگ و هنر

اولین نشست سینمایی جشنواره فیلم ده‌ده قورقود جهان تورک برگزار شد

اولین نشست سینمای ده‌ده قورقود (کورکوت آتا) جهان تورک روز پنجشنبه ۲۰ آبان با شرکت تهیه‌کنندگان و کارگردانان جهان تورک در استانبول برگزار شد.

در اولین نشست سینمای جهان تورک که برای اولین بار در چارچوب جشنواره فیلم ده‌ده قورقود (کورکوت آتا) برگزار شد، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و فعالین هنری جهان تورک در در هتل سی وی کی پارک بسفروس گرد هم آمدند.

از آذربایجان ایران (آذربایجان جنوبی) فیلم “اکیزلر” به کارگردانی محمد علی مرادی با ۱۱ فیلم دیگر به رقایت می پردازند. از ایران رضا صیامی نیز بعنوان داور بخش مستند در این جشنواره حضور دارد.

احمد مصباح دمیرجان، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، در سخنان خود در خصوص این جشنواره، مهم ترین عرصه فرهنگ را سینما دانست و گفت: «انتقال فرهنگی بدون سینما محقق نمی شود.»

دمیرجان درباره آینده جشنواره فیلم ده‌ده قورقود (کورکوت آتا) جهان تورک، گفت: “این رویداد باید در تمام جمهوری های تورک برگزار شود، بنابراین پس از این، ما اطمینان کامل داریم که این رویداد ادامه خواهد داشت.”

در چارچوب “جشنواره فیلم کورکوت آتا جهان تورک” که امسال برای اولین بار برگزار شد، بیش از ۱۰۰ فیلمساز، بازیگر و فعال فرهنگی از جمهوری های تورک با ۴۲ فیلم از ۱۳ کشور به استانبول آمدند.

این جشنواره با گرد هم آوردن مؤسسات سینمایی، تهیه‌کنندگان، کارگردانان، فیلم‌نامه‌نویسان و بازیگران جهان تورک با «اولین نشست سینمای جهان تورک»، راه را برای تولیدات مشترک باز کرد. در این اجلاس موضوع ایجاد صندوق مشترک سینمایی بین کشورهای تورک زبان نیز در دستور کار قرار گرفت.

نمایش فیلم های این جشنواره در سینما اطلس ۱۹۴۸، سینما امک، مرکز فرهنگی طارق ظفر تونایا و سالن های سینما دانشکده ارتباطات دانشگاه استانبول به صورت رایگان و برای عموم آزاد برگزار می شود.

مراسم اهدای جوایز این جشنواره امروز جمعه ۲۱ آبان در مرکز فرهنگی آتاتورک برگزار می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا