جهانخاورمیانهسیاست

اوکراین از کشورهای جهان خواست اقتصاد روسیه را به سختی هدف بگیرند

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در نشست خبری با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، خاطرنشان کرد: «اگر دیپلماسی به عنوان گزینه اول شکست بخورد، برای حفظ هر ذره خاک کشورمان خواهیم جنگید.»

درپی اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه در شرق اوکراین و آغاز تحریم‌های غرب علیه روسیه، اوکراین از کشورهای جهان خواست با تحریم‌های خود اقتصاد روسیه را «به سختی» هدف بگیرند.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در نشست خبری با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، خاطرنشان کرد: «اگر دیپلماسی به عنوان گزینه اول شکست بخورد، برای حفظ هر ذره خاک کشورمان خواهیم جنگید.»

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، نیزدر نشست خبری با همتای اوکراینی خود با اشاره به لغو دیدار با همتای روسی خود که قرار بود پنج‌شنبه در اروپا برگزار شود، گفت : «حال که می‌بینیم حمله به اوکراین دارد آغاز می‌شود و مسکو دیپلماسی را کاملا رد کرده است، دیدار با وزیر خارجه روسیه در این شرایط بی‌معنا است.»

با این حال، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «در دیپلماسی برای حل تنش اوکراین هنوز باز است، اما اکنون زمان مناسبی برای دیدار مقام‌های آمریکا و روسیه نیست.»

پیشتر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، دستور اعزام ۸۰۰ نیروی نظامی آمریکا به منطقه بالتیک و اعزام ۸ فروند جنگنده اف-۳۵ به جبهه شرقی ناتو را صادر کرده بود.

پنتاگون اعلام کرد: وزیر دفاع آمریکا دستور انتقال ۱۲ هلیکوپتر ارتش آمریکا از یونان به لهستان را صادر کرد و ۲۰ هلیکوپتر تهاجمی آپاچی نیز از آلمان به منطقه بالتیک منتقل می‌شوند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز در واکنش به اقدام روسیه در به‌رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دو بانک در روسیه را تحریم کرد و گفت افراد پرنفوذ در روسیه و خانواده‌هایشان هم تحت تحریم قرار خواهند گرفت.

اف‌بی‌آی پس از اعلام تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به شرکت‌ها و نهادهای دولتی ایالات‌متحده هشدار داد نسبت به احتمال حملات سایبری هوشیار باشند.

با این حال، دونالد ترامپ در بیانیه‌ای تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه را ضعیف خواند و گفت اگر دولت بایدن وضعیت را درست مدیریت می‌کرد، تنش‌ کنونی اوکراین اصلا اتفاق نمی‌افتاد

ساعتی قبل از سخنرانی جو بایدن، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه بسته تحریمی علیه روسیه اعمال می‌کند.

بر اساس این تحریم‌ها، ۳۵۱ عضو مجلس دومای روسیه که به شناسایی دو منطقه جدایی‌طلب اوکراین رای مثبت داده بودند تحریم می‌شوند. همچنین ۲۷ فرد و نهادی که تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین را تضعیف می کنند، تحریم خواهند شد.

دولت کانادا و ژاین نیز از تحریم روسیه و اعزام نیروهای نظامی بیشتر به شرق اروپا خبر دادند.

تحریم‌های ژاپن علیه روسیه شامل مسدود شدن اموال و منع صدور ویزا علیه اشخاصی است که در جداسازی دو منطقه از شرق اوکراین دخیل بوده‌اند.

از سوی دیگر، با ادامه تنش‌های روسیه و اوکراین، قیمت جهانی نفت به بالاترین سقف خود از سال ۲۰۱۴ رسید.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با بیش از یک و نیم درصد افزایش به بیش از ۹۶ دلار و ۸۴ سنت رسید. قیمت نفت خام سبک آمریکا نیز به بیش از ۹۲ دلار افزایش یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا